Svenska
Mest sålda
-
Title:
Demokratilärande - I Klassrummet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Idag lever vi i en komplex och snabbt föränderlig värld. Mängder av information sköljer över oss i ett ständigt flöde, och detta flöde ser väldigt olika ut. Samtidigt ska skolan förbereda alla elever för ett aktivt deltagande i ett demokratiskt samhälle. Demokratilärande handlar om att förstå det k...
Demokratilärande - I Klassrummet Bok
<p></p><p>Idag lever vi i en komplex och snabbt föränderlig värld. Mängder av information sköljer över oss i ett ständigt flöde, och detta flöde ser väldigt olika ut. Samtidigt ska skolan förbereda alla elever för ett aktivt deltagande i ett demokratiskt samhälle. </p><p>Demokratilärande handlar om att förstå det komplexa i en osäker omvärld och förmå hantera när omvärlden kryper in i våra klassrum och liv. Skolan ska hjälpa eleverna att utveckla och stärka de filter som krävs för att kunna genomskåda det som inte är sant och tillförlitligt, men också stärka elevens tilltro till sig själv och sin identitet. Allt det som pockar på i dagens samhälle kräver att vi behöver vara väl förberedda på att bemöta tvivel, konspirationsteorier, falska nyheter och olika syn på världen. </p><p>Boken lyfter teman som källtillit, bekräftelsebias, skolans juridifiering samt demokratins utmaningar och möjligheter. Med praktiken i fokus presenteras handfasta evidensbaserade strategier och verktyg som kan främja elevers demokratilärande. Detta exemplifieras genom olika metoder som utgår från ett elevaktivt klassrum. Det här är en bok för alla lärare som vill skapa ett öppet klassrumsklimat där eleverna känner sig delaktiga och engagerade.</p><p></p><p><b>Författare</b><br/>Anna Klockar och Mia Vestman<br/>Anna och Mia är legitimerade lärare och skolutvecklare med lång erfarenhet av undervisning, organisation och ledarskap. En röd tråd i deras arbete är att skapa ramar för ett hållbart och tryggt lärarskap. Demokrati, resiliens och kommunikation är viktiga delar i detta arbete.</p><p></p><p><b>Innehåll</b></p><p>1. Inledning<br/>2. Skolan och omvärlden<br/>3. Utmaningar - vad står skolan inför<br/>4. Vårt tillsammansarbete<br/>5. Jag har i alla fall ryggen fri - perspektiv på juridifiering<br/>6. Strategier för vårt arbete i klassrummet<br/>7. Övningar och metoder<br/>8. Avslutande resonemang</p><p></p>
-
Title:
Undervisningsutmaningar 7-9 - - Som En Guldgruva För Lärardriven Didaktisk Skolutveckling
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Vad är svårt att få våra elever att lära sig? Varför? Hur kan vår undervisning utvecklas för att möta utmaningarna? Med vardagliga undervisningsutmaningar som grund för det kollegiala utvecklingsarbetet finns stor potential att stärka den g...
<p>Vad är svårt att få våra elever att lära sig? Varför? Hur kan vår undervisning utvecklas för att möta utmaningarna?</p> <p>Med vardagliga undervisningsutmaningar som grund för det kollegiala utvecklingsarbetet finns stor potential att stärka den gemensamma kunskapsbasen i ett meningsfullt systematiskt kvalitetsarbete.</p> <p>Författarna erbjuder här tänkesätt, konkreta redskap och en stegvis arbetsgång för att systematiskt ringa in och ta sig an de ämnesdidaktiska undervisningsutmaningar som uppstår i klassrummen. I boken lyfts vikten av att lärare tillsammans identifierar de ämnesdidaktiska utmaningarna och utifrån dessa finner vägar att vässa undervisningen. Det handlar om att ta avstamp i befintlig kunskap och erfarenhet i ett utvecklingsarbete som både kan dra nytta av och utgöra utgångspunkt för ny ämnesdidaktisk forskning.</p> <p><em>Undervisningsutmaningar 7–9</em> vänder sig till praktiserande eller studerande lärare och rektorer i 7–9 som vill anlägga ett granskande förhållningssätt till den egna praktiken. Den kan med fördel användas av en hel skola för att främja det gemensamma arbetet för en skolutveckling som gör skillnad.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>”Upptäck kraften i att omvandla undervisningsutmaningar till en guldgruva för utveckling! I den här boken får vi både praktisk vägledning i att identifiera utmaningar som kan leda till utveckling, och en tydlig arbetsgång för att ta oss an dem. Genom att dela kunskap och arbeta tillsammans med våra utmaningar växer vi, och den här boken ger ett utmärkt stöd i det arbetet.”<br/><strong>Per Kornhall, författare och lärare</strong></p> <p>”Boken bygger på en lika enkel som genial idé: att identifiera undervisningsutmaningar som nycklar till skolutveckling. Genom att kartlägga undervisningen, ge verktyg för gemensam analys och utveckling kan undervisningen förbättras. Kort och gott blir boken till en verklig resurs för skolledare och lärare som vill stärka sitt kollegiala utvecklingsarbete och därmed fördjupa kvalitetsarbetet.”<br/><strong>Maria Andrée, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen och vetenskaplig ledare för Stockholm Teaching & Learning Studies</strong></p> <p>”Äntligen finns ett beforskat och väl utprövat redskap för att utveckla undervisningen! Att systematiskt identifiera utmaningar ökar möjligheterna att finna lösningar och kommunicera resultat. Sådan lärardriven didaktisk utveckling ger upphov till ny forskning och bidrar till att stärka lärarprofessionens kunskapsbas!”<br/><strong>Elisabet Nihlfors, professor em. Delansvarig för utvecklingen av ULF (www.ulfavtal.se)</strong></p>
-
Title:
Input Grammatiken I Klassrummet - En Handbok För Lärare I Moderna Språk
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Boken ger konkreta exempel på hur man kan tala med elever – på olika nivåer – om form, funktion och betydelse, utan att låta grammatisk terminologi ta över. Den tar också upp hur man – när det behövs – introducerar ämnesspr&a...
Input Grammatiken I Klassrummet - En Handbok För Lärare I Moderna Språk Bok
<p>Boken ger konkreta exempel på hur man kan tala med elever – på olika nivåer – om form, funktion och betydelse, utan att låta grammatisk terminologi ta över. Den tar också upp hur man – när det behövs – introducerar ämnesspråket, dvs. de grammatiska termer som behövs för att tala om språket.</p> <p>Författarna Birgitta Hellqvist och Nicolas Manuguerra undervisar och forskar vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. Boken riktar sig främst till språklärare i grundskolan och på gymnasiet, samt till studenter på lärarutbildningen.</p>
-
Title:
Den Förutsägbara Ledaren - Npf-kunskap Inom Idrottsrörelsen
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Målet är att anpassa idrotten till alla funktionsvariationer och ge stöd åt funktionsnedsättningar så att det inte blir funktionshinder. Allt fler slutar idrotta och gör det dessutom allt tidigare. Fysisk inaktivitet har blivit ett enormt samhällsproblem. När det gäller gruppen personer med NPF ser...
Den Förutsägbara Ledaren - Npf-kunskap Inom Idrottsrörelsen Bok
<p><b>Målet är att anpassa idrotten till alla </b><b>funktionsvariationer och ge stöd åt funktionsnedsättningar så att det inte blir funktionshinder. </b> </p><p>Allt fler slutar idrotta och gör det dessutom allt tidigare. Fysisk inaktivitet har blivit ett enormt samhällsproblem. När det gäller gruppen personer med NPF ser läget ännu värre ut, då många blir exkluderade på grund av sin funktionsnedsättning. </p><p>I den här boken uppmanas ett modernt ledarskap, vilket innebär att skapa en förutsägbar miljö för att förhindra att problem uppstår, strategier för att hantera svåra situationer, verktyg för att analysera ditt ledarskap och information om hur du kan skapa en god relation med dina idrottare.</p><p>Boken är en praktisk och informativ guide som syftar till att ge ledare och tränare inom idrottsrörelsen kunskap och verktyg för att skapa en inkluderande och stödjande miljö för idrottare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Tillsammans kan vi skapa en arena där idrott är till för alla! </p><p><b>Måns Lööf</b> är legitimerad sjuksköterska och KBT-terapeut som i över två decennier arbetat med att inkludera personer med NPF i idrottsrörelsen. </p><p><b>Mikael Nilsson</b> är legitimerad psykolog med särskild inriktning mot idrott och brinner för ämnet psykisk ohälsa inom idrott.</p>
-
Title:
Att Bli Lärare I Svenska
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Att bli lärare i svenska vänder sig till blivande lärare i svenskämnena i årskurserna F-6. Boken är också tänkt att vara en källa till inspiration för verksamma lärare. Författarna är forskare med bred och lång erfarenhet från olika forskningsfält och utbildningar inom svenskämnena. Innehållet visa...
Att Bli Lärare I Svenska Bok
<p>Att bli lärare i svenska vänder sig till blivande lärare i svenskämnena i årskurserna F-6. Boken är också tänkt att vara en källa till inspiration för verksamma lärare. Författarna är forskare med bred och lång erfarenhet från olika forskningsfält och utbildningar inom svenskämnena. Innehållet visar på den mångsidighet som karaktäriserar svenskämnena och behandlar följande teman:</p> <ul> <li>Svenskämnenas historia</li> <li>Läsning av skönlitteratur</li> <li>Samtalande, lyssnande, läsande och skrivande i svenskämnena och i andra ämnen</li> <li>Grammatik i ett funktionellt perspektiv</li> <li>Multimodala texter</li> <li>Uppkopplade klassrum</li> <li>Svenska som andraspråk och flerspråkighet</li> <li>Svenska och dess grannspråk</li> <li>Bedömning i och av svenska</li> <li>Språklig sårbarhet</li> </ul> <p>Boken ger på så sätt en gedigen kunskapsbas för lärares reflektiva praktik. Det gäller planering, genomförande och uppföljning av en engagerande och innehållsrik undervisning i en kultur där kunskap skapas i, genom och om texter och språk.<br/>Denna andra upplaga är uppdaterad mot aktuell läroplan, Lgr22.</p> <p><strong>Om författarna</strong><br/><strong>Caroline Liberg</strong> (red.) är professor emerita i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör frågor om vad det innebär att bli deltagare och medskapare av olika tal- och skriftspråkliga praktiker, hur dessa praktiker konstitueras och språkligt realiseras samt vilka normer och värden de vilar på. </p> <p><strong>Jon Smidt</strong> (red.) är professor emeritus i norskdidaktik vid NTNU, Trondheim. Som forskare har han intresserat sig särskilt för litteraturarbete, skrivning och skrivinlärning i skolan. Han har också lång undervisningserfarenhet från gymnasiet, universitetet och lärarutbildningen.</p>
-
Title:
Bedömarkompetens - Prov, Bedömning Och Betyg I Skolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Antologin är skriven av 13 forskare som delar med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning. Boken svarar på frågor som "Hur konstrueras prov på ett bra och inkluderande sätt?", "Hur hanterar lärare AI och den snabba digitala utvecklingen på bästa sätt?" och "Hur mår eleverna ...
<p>Antologin är skriven av 13 forskare som delar med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning. Boken svarar på frågor som "Hur konstrueras prov på ett bra och inkluderande sätt?", "Hur hanterar lärare AI och den snabba digitala utvecklingen på bästa sätt?" och "Hur mår eleverna av ständig bedömning och hur skapas ett positivt bedömningsklimat i klassrummet?".</p> <p>En stor del av lärarens vardag ägnas åt bedömning, både formellt och informellt. För den lärare som ska sätta betyg så upptar bedömningsarbetet mycket tid och tankemöda. Kan man lita på den information man fått, och vad betyder den egentligen? Det talas om bra eller dåliga prov och betydelsen att vara en kompetent bedömare - men vad innebär det egentligen? </p> <p>"Bedömarkompetens - prov, bedömning och betyg i skolan" är en antologi som är skriven av 13 forskare verksamma vid framförallt Umeå och Göteborgs universitet. Tillsammans delar de med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning, och förklarar hur lärare på bästa sätt kan praktisera forskarnas rön i klassrummet.</p>
-
Title:
Skrivbaserad Undervisning - Att Forma En Kreativ Och Intellektuellt Utmanande Skrivgemenskap
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Skrivbaserad undervisning ger lärare praktisk vägledning i hur skrivande kan användas som redskap och katalysator för tänkande och lärande oavsett ämne. Boken beskriver hur skrivande kan få elever att: hitta sin egen röst och gå i dialog med olika ämnen, frågor och texter tänka kritiskt, lösa probl...
Skrivbaserad Undervisning - Att Forma En Kreativ Och Intellektuellt Utmanande Skrivgemenskap Bok
<p>Skrivbaserad undervisning ger lärare praktisk vägledning i hur skrivande kan användas som redskap och katalysator för tänkande och lärande oavsett ämne. Boken beskriver hur skrivande kan få elever att:</p> <ul> <li>hitta sin egen röst och gå i dialog med olika ämnen, frågor och texter</li> <li>tänka kritiskt, lösa problem och se nya perspektiv</li> <li>utveckla ett mer vetenskapligt förhållningssätt till sina studier och sitt skrivande av ämnesspecifika texter.</li> </ul> <p>Utifrån konkreta undervisningsexempel beskrivs och diskuteras hur elever genom skrivande och kollaborativt arbete kan stärka sin förmåga att läsa, förstå och kritiskt värdera allt ifrån debattartiklar, vetenskapliga studier, filosofiska och historiska essäer till konst och poesi. Vidare beskrivs och diskuteras hur elever kan skriva för att utforska begrepp och teman i olika ämnen, skriva för att reflektera över arbetsprocesser, tänkande och lärande samt skriva för att på ett genomgripande sätt bearbeta sina texter. </p> <p>Skrivbaserad undervisning vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i gymnasieskolan och grundskolans senare år, och till alla lärare för vilka skrivande, tänkande och läsande är undervisningens fokus.</p> <p><strong>Om författaren</strong><br/>Per Blomqvist är filosofie doktor i språkdidaktik och universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Stockholms universitet. Med Anna Berge har han skrivit boken Skrivundervisning - i samspel med litterära texter.</p>
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt