Svenska
Mest sålda
-
Title:
När Bara Den Bästa Tv-n Var God Nog Åt Barnen
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den vita stenen. Vilse i Pannkakan. Fem myror är fler än fyra elefanter. Tårtan. Ville, Valle och Viktor. Kalles klätterträd. Barnjournalen, Tjejerna gör uppror. Alfons Åberg ... Listan över de barnprogram som producerades och sändes av Sveriges Television på 1970-talet kan göras lång. Det är progr...
När Bara Den Bästa Tv-n Var God Nog Åt Barnen Bok
Den vita stenen. Vilse i Pannkakan. Fem myror är fler än fyra elefanter. Tårtan. Ville, Valle och Viktor. Kalles klätterträd. Barnjournalen, Tjejerna gör uppror. Alfons Åberg ... Listan över de barnprogram som producerades och sändes av Sveriges Television på 1970-talet kan göras lång. Det är program som har format generationer av unga människor och - fyrtio år efteråt! - fortfarande diskuteras och väcker starka känslor. När Sverige fick en andra TV-kanal 1969 så innebar det startskottet för en revolution av barnprogrammen. Synen på barn ändrades dramatiskt. Stora ekonomiska resurser tillfördes. En rad av Sveriges främsta producenter, författare, filmare och konstnärer drogs in i processen. Om barnprogram tidigare hade varit styvmoderligt behandlade fick de nu högsta status. Resultatet blev en storhetstid utan motstycke och många av de program som då tillkom räknas idag som omistliga klassiker. I När bara den bästa TV:n var god nog åt barnen kan kulturjournalisten och forskaren Malena Janson för första gången berätta hela historien om denna vitala och orättvist förtalade epok. OM FÖRFATTAREN Malena Janson är kulturjournalist och samordnare för barn- och ungdomsfilm på Svenska Filminstitutet. 2007 doktorerade hon på en avhandling i filmvetenskap om svensk barnfilm, Bio för barnens bästa?: Svensk barnfilm som fostran och fritidsnöje under 60 år (Acta). UR BOKEN Barnprogramproduktionen under min uppväxt hade en ekonomisk och konstnärlig glansperiod vars like inte setts vare sig förr eller senare. Det förstod vi förstås inte medan det pågick, utan det har jag insett efter flera års studier av den svenska barnkulturen. Vartenda papper i Sveriges Radios dokumentarkiv och varenda minut av bevarad film i Kungliga bibliotekets audiovisuella arkiv vittnar om det. Liksom varje ord som sägs av de personer som själva var med och skapade kulturen åt oss.
-
Title:
Gräva Och Granska - Tips Och Inspiration För Journalister
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Det är en kamp om resurser ute på redaktionerna. Allt färre måste hinna med allt mer. Undersökande journalistik tar tid. Det är en ekvation som är svår att få ihop, i synnerhet när man tampas med trilskande tjänstemän, segdragna beslutsprocesser, snåriga regelverk och annat som kan dyka upp när man...
Det är en kamp om resurser ute på redaktionerna. Allt färre måste hinna med allt mer. Undersökande journalistik tar tid. Det är en ekvation som är svår att få ihop, i synnerhet när man tampas med trilskande tjänstemän, segdragna beslutsprocesser, snåriga regelverk och annat som kan dyka upp när man kartlägger missförhållanden, mygel och maktmissbruk. Den ständiga tidspressen gör också att lobbyisters pressmeddelanden, debattinlägg och opinionsundersökningar lättare undgår den kritiska granskning de alltid bör mötas av innan de förmedlas vidare. Men det går att skapa tid och möjlighet att gräva och granska, oavsett om man arbetar på en stor redaktion eller en liten. Och lobbyisternas metoder för att regissera samhällsdebatten går att genomskåda och bemöta. Den här boken vill visa hur man gör, vad man bör känna till och hur man tar sig hela vägen fram, trots alla hinder på vägen. Enkelt är det väldigt sällan. Det gäller att vara envis, påläst, orädd och kreativ. Det är de skribenter som medverkar i boken och delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
-
Title:
Bildjournalistik - Idéer, Begrepp Och Praktiska Råd
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Bildjournalistik liknar inte någon annan fotografisk genre.Bildjournalister får sällan välja motiv, tidpunkt eller plats. Ofta är de hänvisade till det alldagliga: tjänstemän med vardagligt utseende och diskret klädsel, verksamma i genomsnittliga kontorsmiljöer. Fotografen hamnar där för att det är...
Bildjournalistik - Idéer, Begrepp Och Praktiska Råd Bok
<p>Bildjournalistik liknar inte någon annan fotografisk genre.</p><p>Bildjournalister får sällan välja motiv, tidpunkt eller plats. Ofta är de hänvisade till det alldagliga: tjänstemän med vardagligt utseende och diskret klädsel, verksamma i genomsnittliga kontorsmiljöer. Fotografen hamnar där för att det är en bördig mark för textjournalistik. De träffar någon som har en berättelse, en åsikt, en erfarenhet eller en kunskap. Orden är det bärande innehållet, och de går inte alltid att visualisera i fotografisk bild.</p><p>Dessa omständigheter formar till stor del arbetets villkor långt från den bild av yrket som tävlingar som Årets Bild och World Press Photo ger.</p><p>En bildjournalists vardag går ut på att ständigt anpassa sig och gilla läget. Fotografen ska kunna tänka nytt på en sekund och se sig om efter nya möjligheter inom de snäva ramar som begränsar uppdraget: att göra något visuellt intressant av en verklighet som inte är det, ofta under tidspress och inte sällan med relativt motvilliga modeller.</p><p>Det är vad den här boken handlar om.</p><p></p><p>Göran Segeholm är fotograf, skribent, föreläsare och fotopedagog med över tjugofem års erfarenhet av att utbilda skribenter och fotografer i bildjournalistik, både praktiskt och teoretiskt. Göran undervisar vid Fotografiska i Stockholm, Högskolan i Jönköping och Fojo, som är en del av Linnéuniversitetet. <i>Bildjournalistik</i> är hans sjätte bok med fotografi som tema.</p><p></p><p>Utgiven i samarbete med Medieinstitutet Fojo.</p>
-
Title:
Hitler Für Alle - Populärkulturella Perspektiv På Nazityskland, Andra Världskriget Och Förintelsen
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Syftet med Hiter für alle är att ur ett brett perspektiv ställa frågor och problematisera kring populärkulturens referenser till Nazityskland, andra världskriget och förintelsen. Det handlar om företeelser som finns överallt i vår vardag, skenbart utan att någon ägnar närmare eftertanke åt vad dess...
Syftet med Hiter für alle är att ur ett brett perspektiv ställa frågor och problematisera kring populärkulturens referenser till Nazityskland, andra världskriget och förintelsen. Det handlar om företeelser som finns överallt i vår vardag, skenbart utan att någon ägnar närmare eftertanke åt vad dessa referenser egentligen kan tänkas göra med oss. Tanken är att försöka få grepp om ett område som hittills varit mycket lite belyst. Naturligtvis blir det ingen heltäckande bild, men däremot en god tvärvetenskaplig början med skribenter från olika forskningssfärer. Här ingår texter om Hitler i nutida dagstidningar; om konstnärer som provokatörer med bl a nazismen som symbol; om krigsfilmer som nationell identitetsskapare. Eva Kingsepp är fil dr och medieforskare vid JMK Stockholms universitet. Tanja Schult är fil dr i skandinavistik verksam vid historiska institutionen, Stockholms universitet. De övriga skribenterna är forskare och skribenter i olika ämnen och med olika intresse för bokens ämne.
-
Title:
Journalistikens Lagar - Om Medierätt, Etik Och Att Hitta Fakta
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Fri, oberoende journalistik är en av grunderna i en demokrati. Och Sverige var först i världen med att lagstifta om tryckfrihet och yttrandefrihet redan år 1766. Men då hade lagstiftaren knappast kunnat föreställa sig vår digitala, globala och mediala tid. I dag, när journalistiken publiceras i oli...
Journalistikens Lagar - Om Medierätt, Etik Och Att Hitta Fakta Bok
<p>Fri, oberoende journalistik är en av grunderna i en demokrati. Och Sverige var först i världen med att lagstifta om tryckfrihet och yttrandefrihet redan år 1766. </p><p>Men då hade lagstiftaren knappast kunnat föreställa sig vår digitala, globala och mediala tid. I dag, när journalistiken publiceras i olika former och på olika plattformar, har det juridiska perspektivet blivit mer komplicerat. Yttranden behandlas olika beroende på om de gjorts i tryckt form eller på andra sätt. </p><p>Många hänvisar till yttrandefriheten som en form av vapensköld, oaktat vad som skrivs eller sägs. Men något sådant skydd finns inte. Rättigheten är inte absolut, och med rättighet följer ansvar. Kunskapen om lagarna och pressetiken är därför viktigare än någonsin och extra viktig i en bransch som utsätts för hårt tryck. </p><p></p><p>Jeanette Gustafsdotter är vd på TU Medier i Sverige. Hon har en jur. kand. med specialisering på medie- och immaterialrätt från Uppsala universitet och en journalistexamen från JMK vid Mittuniversitetet i Sundsvall. </p><p></p><p>Utgiven i samarbete med Medieinstitutet Fojo </p>
-
Title:
Bildens Kraft, Makt Och Ansvar
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Bilden är det nya svenska språket, sägs det ofta. Vi kommunicerar ständigt med foto, film, illustrationer och teckningar men inser vi egentligen kraften, makten och det ansvar, inte minst, som detta visuella språk för med sig?Denna bok bygger på en upplevelse-pedagogik i form av ett samspel mellan ...
Bildens Kraft, Makt Och Ansvar Bok
<p>Bilden är det nya svenska språket, sägs det ofta. Vi kommunicerar ständigt med foto, film, illustrationer och teckningar men inser vi egentligen kraften, makten och det ansvar, inte minst, som detta visuella språk för med sig?</p><p>Denna bok bygger på en upplevelse-pedagogik i form av ett samspel mellan aktuellt och klassiskt bildmaterial och korta texter. Tre kapitel sätter igång resonerande tankar och reflektioner i detta omfattande och viktiga ämne.</p><p>Ytterligare kapitel kompletterar med strategi, idéarbete och produktion av visuellt material för nyhetsförmedling och kommersiella budskap utifrån relationen mellan beställare, fotograf samt betraktare.</p><p>Läsargrupper är (1) studenter på foto-, journalist-, reklam-, design- och kommunikationsutbildningar, (2) professionella visuella kommunikatörer som fotografer, filmare, redigerare, bildchefer, art directors, grafiska formgivare samt (3) en medie- och bildintresserad allmänhet.</p><p>Författare är Bo Bergström, föreläsare, utbildare och creative director. Han har skrivit tio böcker om olika aspekter på visuell kommunikation. En av dem är utgiven på engelska samt översatt till nio andra språk världen över. Hans samlade bokutgivning uppgår till ca 200 000 exemplar. Bergström har lång erfarenhet från utbildningar vid universitet och högskolor samt vid olika skolor specialinriktade på visuell kommunikation. Han är rikt prisbelönt, bland annat Guldäggsvinnare. Han är fil kand i konst, litteratur, pedagogik och ledamot i Bild & Ord Akademin samt juryledamot i Svenska Designpriset. Och nu kommer han med sin elfte bok!</p><p>-------------</p><p>"Bo Bergstrøm har skrevet noe av det beste som finnes om visuell kommunikasjon." Stig-Auden Hansen, fotograf </p><p>"Jag läser, upplever, njuter, omskakas och tänker! Tack!" Greta Henriksson, läsare </p><p>"Dess bild- och tankerikedom kommer att vara ett nöja att fördjupa sig i under många dagar." Hans Cogne, fotograf, konstnär</p><p>"Bo Bergström beskriver visuell kommunikation så pedagogiskt, insiktsfullt och inspirerande som få i Sverige kan ..." Anders Tempelman, manusförfattare och copywriter</p>
-
Title:
Att Intervjua - Att Fråga Är Att Lyssna
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Att intervjua - Att fråga är att lyssna är en bok om intervjuernas förlovade land. Alla möten, alla Zoom-intervjuer, alla telefonintervjuer är värda att lägga ner kraft och tankemöda på. Och alla intervjuer kan bli bättre, som intervjuare kan du alltid komma lite närmare, få reda på lite mer. En in...
Att Intervjua - Att Fråga Är Att Lyssna Bok
<p><i>Att intervjua - Att fråga är att lyssna</i> är en bok om intervjuernas förlovade land. Alla möten, alla Zoom-intervjuer, alla telefonintervjuer är värda att lägga ner kraft och tankemöda på. Och alla intervjuer kan bli bättre, som intervjuare kan du alltid komma lite närmare, få reda på lite mer. En intervju kan vara så mycket, det är inte bara en utfrågad det gäller, utan också en lyhörd lyssnare och en observant iakttagare. </p><p>Martin Röshammar har många års yrkeserfarenhet från olika typer av tidningar, tidskrifter, magasin, kundtidningar och fackförbundstidningar m.m. Han har publicerat tusentals intervjuer utöver personporträtt. Han har publicerat korta, långa, lyckade och misslyckade, personliga och djuplodande såväl som ämnesspecifika och väldigt nördiga intervjuer. </p><p>Röshammars många möten i arbetet med boken journalister, poddare, moderatorer och författare, har i mångt och mycket format boken. Detta visar också på bredden och den sammantagna erfarenheten som gör boken viktig och handgriplig. </p><p>De personer han mött i arbetet med boken är: David Lagercrantz, Monica Saarinen, Martin Schori, Katarina Gunnarsson, Katarina Hahr, Stina Jofs, Martin Wicklin, Olof Lundh, Marie Branner, Fredrik Strage, Matilda Voss Gustavsson, Johar Bendjelloul, Stina Dabrowski, Anna Hedenmo, Bengt Bok, Kristoffer Triumf och Titti Schultz. </p><p>Boken kan fungera som kurslitteratur och inspirationskälla för skribenter liksom läsning för den intresserade medborgaren som önskar få en inblick i en viktig del av mediernas värld. </p><p>Martin Röshammar, Stockholm, f. 1971, är en erfaren journalist och författare med 25 år bakom sig som skribent bl.a. på Jönköpings-Posten, Göteborgs-Posten, sportchef på Punkt SE och reporter på Lärarförbundets tidningsavdelning. Hans specialgebit har blivit alla typer av intervjuer, porträtt och reportage. Han är en både lyhörd och nyfiken lyssnare och frågeställare.<br/><br/>_______<br/><br/>"Intervjuteknik är värdefullt för alla som gör research, oavsett om den görs för en fackbok eller som inspiration för en deckare. Journalisten Martin Röshammar har själv gjort tusentals intervjuer och i Att intervjua låter han mästare som Stina Dabrowski, Matilda Voss Gustavsson och Kristoffer Triumf berätta hur man får andra att berätta viktiga, roliga eller hemliga saker på bästa sätt."<br/>Tidningen Skriva<br/><br/>"Det är intressant, och visst inspirerar boken." Helhetsbetyg: 4<br/>Kajsa Sandin, BTJ </p>
Utvalt - Svenska
Medierelationer - Så Påverkar Du Mediebilden
Vad krävs för att nå ut i media?Den frågan ställer sig många politiker, företag och organisationer som vill nå ut med ett budskap, stärka sitt varumärke, sälja en produkt eller påverka opinionen. Med...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt