Svenska
Mest sålda
-
Title:
Demokratilärande - I Klassrummet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Demokratilärande handlar om att förstå det komplexa i en osäker omvärld och förmå hantera utvecklingen när omvärlden kryper in i våra klassrum och liv. Skolan ska hjälpa eleverna att utveckla och stärka de filter som krävs för att kunna genomskåda det som inte är sant och tillförlitligt, men också ...
Demokratilärande - I Klassrummet Bok
<p>Demokratilärande handlar om att förstå det komplexa i en osäker omvärld och förmå hantera utvecklingen när omvärlden kryper in i våra klassrum och liv. </p><p>Skolan ska hjälpa eleverna att utveckla och stärka de filter som krävs för att kunna genomskåda det som inte är sant och tillförlitligt, men också stärka elevens tilltro till sig själv och sin identitet. Allt det som pockar på i dagens samhälle kräver att vi behöver vara väl förberedda på att bemöta tvivel, konspirationsteorier, falska nyheter och olika syn på världen. </p><p>Boken lyfter teman som källtillit, bekräftelsebias, skolans juridifiering samt demokratins utmaningar och möjligheter. Med praktiken i fokus presenteras handfasta evidensbaserade strategier och verktyg som kan främja elevers demokratilärande. Detta exemplifieras genom olika metoder som utgår från ett elevaktivt klassrum.</p><p></p><p><b>Författare</b><br/>Anna Klockar och Mia Vestman<br/>Anna och Mia är legitimerade lärare och skolutvecklare med lång erfarenhet av undervisning, organisation och ledarskap.</p>
-
Title:
Bedömarkompetens - Prov, Bedömning Och Betyg I Skolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Antologin är skriven av 13 forskare som delar med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning. Boken svarar på frågor som "Hur konstrueras prov på ett bra och inkluderande sätt?", "Hur hanterar lärare AI och den snabba digitala utvecklingen på bästa sätt?" och "Hur mår eleverna ...
<p>Antologin är skriven av 13 forskare som delar med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning. Boken svarar på frågor som "Hur konstrueras prov på ett bra och inkluderande sätt?", "Hur hanterar lärare AI och den snabba digitala utvecklingen på bästa sätt?" och "Hur mår eleverna av ständig bedömning och hur skapas ett positivt bedömningsklimat i klassrummet?".</p> <p>En stor del av lärarens vardag ägnas åt bedömning, både formellt och informellt. För den lärare som ska sätta betyg så upptar bedömningsarbetet mycket tid och tankemöda. Kan man lita på den information man fått, och vad betyder den egentligen? Det talas om bra eller dåliga prov och betydelsen att vara en kompetent bedömare - men vad innebär det egentligen? </p> <p>"Bedömarkompetens - prov, bedömning och betyg i skolan" är en antologi som är skriven av 13 forskare verksamma vid framförallt Umeå och Göteborgs universitet. Tillsammans delar de med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning, och förklarar hur lärare på bästa sätt kan praktisera forskarnas rön i klassrummet.</p>
-
Title:
Skrivbaserad Undervisning - Att Forma En Kreativ Och Intellektuellt Utmanande Skrivgemenskap
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Skrivbaserad undervisning ger lärare praktisk vägledning i hur skrivande kan användas som redskap och katalysator för tänkande och lärande oavsett ämne. Boken beskriver hur skrivande kan få elever att: hitta sin egen röst och gå i dialog med olika ämnen, frågor och texter tänka kritiskt, lösa probl...
Skrivbaserad Undervisning - Att Forma En Kreativ Och Intellektuellt Utmanande Skrivgemenskap Bok
<p>Skrivbaserad undervisning ger lärare praktisk vägledning i hur skrivande kan användas som redskap och katalysator för tänkande och lärande oavsett ämne. Boken beskriver hur skrivande kan få elever att:</p> <ul> <li>hitta sin egen röst och gå i dialog med olika ämnen, frågor och texter</li> <li>tänka kritiskt, lösa problem och se nya perspektiv</li> <li>utveckla ett mer vetenskapligt förhållningssätt till sina studier och sitt skrivande av ämnesspecifika texter.</li> </ul> <p>Utifrån konkreta undervisningsexempel beskrivs och diskuteras hur elever genom skrivande och kollaborativt arbete kan stärka sin förmåga att läsa, förstå och kritiskt värdera allt ifrån debattartiklar, vetenskapliga studier, filosofiska och historiska essäer till konst och poesi. Vidare beskrivs och diskuteras hur elever kan skriva för att utforska begrepp och teman i olika ämnen, skriva för att reflektera över arbetsprocesser, tänkande och lärande samt skriva för att på ett genomgripande sätt bearbeta sina texter. </p> <p>Skrivbaserad undervisning vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i gymnasieskolan och grundskolans senare år, och till alla lärare för vilka skrivande, tänkande och läsande är undervisningens fokus.</p> <p><strong>Om författaren</strong><br/>Per Blomqvist är filosofie doktor i språkdidaktik och universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Stockholms universitet. Med Anna Berge har han skrivit boken Skrivundervisning - i samspel med litterära texter.</p>
-
Title:
Med Ai Som Stöd - Lyft Lärandet Med Ai
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Den här boken utforskar hur generativ AI, använd på ett genomtänkt sätt, kan bli en kraft för att förbättra skolan och stödja det kompensatoriska uppdraget som skollagen föreskriver. I takt med att debatten breddas, från farhågor om fusk till mer konstruktiva frågor, blir det avgörande att reflekte...
Med Ai Som Stöd - Lyft Lärandet Med Ai Bok
<p>Den här boken utforskar hur generativ AI, använd på ett genomtänkt sätt, kan bli en kraft för att förbättra skolan och stödja det kompensatoriska uppdraget som skollagen föreskriver.</p> <p>I takt med att debatten breddas, från farhågor om fusk till mer konstruktiva frågor, blir det avgörande att reflektera över den roll AI spelar i skolan. Det är ingen idé att ställa sig frågan om AI ska vara en del av skolan, för AI är redan det. Istället borde didaktikens grundläggande frågor - när, varför, hur och vad - stå i centrum för debatten. Ambitionen måste vara att AI ska fungera som ett pedagogiskt verktyg som främjar lärande och utveckling, snarare än en genväg till enkla lösningar.</p> <p>Boken är tänkt att vara en vägledning i hur lärare kan balansera AI med traditionella undervisningsmetoder för att skapa en lärmiljö som både utnyttjar teknikens möjligheter och främjar djupare förståelse och varaktig kunskap. Författarna ger gott om exempel på hur AI kan användas i undervisningen, men också för att avlasta lärare och skapa mer utrymme för pedagogisk kreativitet.</p> <p><strong>Om författarna</strong> </p> <p><strong>Joel Rangsjö</strong> och <strong>Jonatan Tensetti</strong>, bokens huvudförfattare, har båda en bakgrund som språklärare och it-pedagoger.</p> <p><strong>Medförfattare</strong> till boken är Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen, en av Sveriges ledande experter kring skolors digitala kompetens, och Elin Ericsson, universitetslektor i tillämpad it inom lärande vid Göteborgs universitet.</p>
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt