Svenska
Mest sålda
-
Title:
Den Kompletta Guiden Till Högskoleprovet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Så gör du för att lyckas på högskoleprovet. Följ vårt pedagogiska upplägg som hjälpt tiotusentals studenter in på drömutbildningen. Ny, uppdaterad utgåva.Alla kan förbättra sina chanser att lyckas på högskoleprovet med rätt förberedelser. I den här boken har vi handplockat just de kunskaper somkräv...
Den Kompletta Guiden Till Högskoleprovet Bok
<p><b>Så gör du för att lyckas på högskoleprovet.</b> Följ vårt pedagogiska upplägg som hjälpt tiotusentals studenter in på drömutbildningen. Ny, uppdaterad utgåva.</p><p>Alla kan förbättra sina chanser att lyckas på högskoleprovet med rätt förberedelser. I den här boken har vi handplockat just de kunskaper somkrävs för att nå ett toppresultat. </p><p>Den kompletta guiden till Högskoleprovet vänder sig till alla som ska skriva högskoleprovet, oavsett om man skrivit det tidigare eller om detär första gången, och oavsett ambitionsnivå. </p><p>Du lär dig inte bara den teori som testas på högskoleprovet, utan får hjälp med att strukturera dina förberedelser. Boken innehåller ävenmånga övningsuppgifter och förslag på lösningstekniker.</p><p>Målet är att förmedla kunskaper som inte bara möjliggör framgång på högskoleprovet, utan som kommer att vara till nytta för framtida studier påuniversitet och högskola. </p><p><i>Högskoleprovet : Den kompletta guiden</i> är ett perfekt stöd på vägen till ett bra resultat, med möjlighet att komma in på drömutbildningen! Lukas Holmegaard har själv skrivit 2,0 (högsta resultat) och har anlitats som expert på högskoleprovet av bl.a. Sveriges Radio, Aftonbladet, GP,Expressen och Metro. </p><p><i>"Ger en god överblick och övning inför provets alla delar."</i> / Svenska Dagbladet </p><p><i>"Lättillgänglig och väl uppbyggd. En genomarbetad, beprövad och relevant handbok."</i> / BTJ-häftet, Jonas Herrlin</p>
-
Title:
Tidiga Insatser Och Barns Utbildningsvägar - Inkludering Och Specialpedagog
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den här boken handlar om tidiga insatser till barn och elever i behov av extra stöd. Författaren beskriver flera alternativa utbildningsvägar från förskolan till skolan. Hon presenterar också en specialpedagogisk begreppsapparat som yrkesverksamma och andra berörda kan ha nytta av i sina samtal om ...
Tidiga Insatser Och Barns Utbildningsvägar - Inkludering Och Specialpedagog Bok
<p>Den här boken handlar om tidiga insatser till barn och elever i behov av extra stöd. Författaren beskriver flera alternativa utbildningsvägar från förskolan till skolan. Hon presenterar också en specialpedagogisk begreppsapparat som yrkesverksamma och andra berörda kan ha nytta av i sina samtal om tidiga insatser, tidiga utbildningsvägar och inkludering.</p> <br/> <p>Genom att göra specialpedagogisk forskning tillgänglig för alla verksamma inom de tidiga skolåren samt ge kunskap till och ett metaspråk åt alla som värnar inkludering, bygger boken välbehövliga broar mellan forskning och verksamhet inom området.</p> <br/> <p>Boken bygger på författarens uppskattade avhandling. Den riktar sig till yrkesverksamma i tidiga skolår, inklusive förskola och fritidshem samt till lärarstudenter.</p>
-
Title:
5 Undervisningspraktiker I Matematik - För Att Planera Och Leda Rika Matematiska Diskussioner
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
I boken 5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner är problemlösning centralt. FörfattarnaMargaret S. Smith och Mary Kay Stein tar utgångspunkt i ny evidensbaserad forskning om hur lärare kan planera och genomföra rika klassrumsdiskussioner för att...
5 Undervisningspraktiker I Matematik - För Att Planera Och Leda Rika Matematiska Diskussioner Bok
<p>I boken <em>5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner </em>är problemlösning centralt. FörfattarnaMargaret S. Smith och Mary Kay Stein tar utgångspunkt i ny evidensbaserad forskning om hur lärare kan planera och genomföra rika klassrumsdiskussioner för att uppnå både högt ställda lärandemål och utgå från elevernas egna arbeten. Genom konkreta exempel ges råd om hur lärare kan leda och styra diskussionerna så att viktiga idéer förs upp till ytan, missuppfattningar exponeras och förståelse utvecklas.</p><br/><p>Boken ger dig som matematiklärare fem konkreta undervisningspraktiker utifrån elevernas olika sätt att tänka:</p><br/><br/><strong>Förutse</strong> vilka strategier elever kommer att använda för att lösa ett matematiskt problem.<br/><strong>Överblicka</strong> och notera hur elever resonerar och arbetar under lektionen.<br/><strong>Välja ut</strong> de arbeten som lämpar sig att presentera och diskutera i klassen.<br/><strong>Ordna</strong> presentationerna för att maximera potentialen att fördjupa elevernas förståelse.<br/><strong>Koppla ihop</strong> olika strategier och idéer för att hjälpa eleverna att förstå de matematiska sambanden.<br/><br/><p><em>5 undervisningspraktiker i matematik</em>vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i hela grundskolan såväl som gymnasieskolan. Förordet till boken är skrivet av professor Andreas Ryve och doktorand Maria Larsson, båda verksamma vid Mälardalens högskola.</p><br/><p>Översättning: Margareta Brogren.</p><p>Jag tycker verkligen om bokens upplägg eftersom det inbjuder till att prova arbetssättet i mitt klassrum.</p> <em>CICKI NYBERG, MATEMATIKLÄRARE I ÅRSKURS 1-6 I ERSDUNGENS SKOLA I UMEÅ</em>
-
Title:
Studiestrategier I Högstadiet - För Undervisning Och Lärande
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
För att ge eleverna likvärdiga möjligheter till goda studieresultat, välmående och en bra start i gymnasiet behöver vi rusta dem med en rik verktygslåda fylld av studiestrategier. För eleverna handlar det om möjligheten att ta kommandot över sitt ...
Studiestrategier I Högstadiet - För Undervisning Och Lärande Bok
<p>För att ge eleverna likvärdiga möjligheter till goda studieresultat, välmående och en bra start i gymnasiet behöver vi rusta dem med en rik verktygslåda fylld av studiestrategier. För eleverna handlar det om möjligheten att ta kommandot över sitt eget lärande, kunna välja lämpliga strategier inför olika uppgifter och utmaningar, navigera och hitta vägar att utvecklas.</p> <p>I den här handboken, <em>Studiestrategier i högstadiet</em>, presenteras studiestrategier som är lätta att komma i gång med, tillsammans med tydliga övningar som kan användas inom alla ämnen. Undervisningen syftar till att stegvis utveckla elevernas självreglering, vilket innebär att träna eleverna i att ta ansvar för sin egen lärprocess – genom att sätta upp mål, planera, organisera, genomföra och utvärdera sitt lärande. Att utveckla detta tar tid och arbetet behöver integreras i den ordinarie undervisningen, så att eleverna både får stöd genom exempel på hur strategierna kan användas och uppgifter att själva öva på.</p> <p>Ett aktivt arbete med studiestrategier bidrar till en inkluderande och tillgänglig lärmiljö, vilket minskar behovet av stödinsatser på individnivå. Det här är en bok till alla er högstadielärare, speciallärare, specialpedagoger, skolledare, studie- och yrkesvägledare som tillsammans vill bidra till att skapa en skola för alla. Som stöd för den gemensamma professionsutvecklingen finns diskussionsfrågor, förslag på arbetsmetoder och en workshop för implementering.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>”Det här är en inspirerande handbok. Du kan slå upp vilken sida som helst och känna en önskan att prova det som beskrivs. Alla elever, oavsett stödbehovsgrad, kan nå bättre studieresultat och självförståelse genom att vi vuxna i klassrummet och i hemmen tydliggör metakognitiva studiestrategier. Sådana verktyg är Dianas bok full av!”<br/><strong>Tina Trollefur, specialpedagog Magelungen Gymnasium, Göteborg</strong></p> <p>”Diana Storvik är unik. Med kvalificerad expertkunskap och träffsäkra studiestrategier bygger hon vidare på de kunskaper som redan finns i klassrummet. Hon förstår lärares och elevers behov bättre än någon annan och dessa hands-on-verktyg kan verkligen katalysera både undervisning och lärande.”<br/><strong>Magdalena Berger, specialpedagog och speciallärare, utbildare, handledare och författare</strong></p> <p>”Innehållet i Studiestrategier i högstadiet är välstrukturerat och tappar aldrig sitt fokus på högstadievardagen, som är avgörande för elevens (studie-)framtid. [...] Bokens styrka är dess tydlighet, och även om den innehåller teoretiska metaresonemang förloras aldrig det fokus på elevvardag, elevutveckling och elevhälsa som författaren själv framhåller som väsentligt.”<br/><strong>Michael Economou, BTJ, 2023</strong></p>
-
Title:
Lära Och Bedöma I Hem- Och Konsumentkunskap Lgr22 - Nya Handboken
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Syftet med denna didaktiska handbok är att inspirera och stötta lärare i hem- och konsumentkunskap, vid planering av undervisningen, under lektionerna samt som stöd vid utvärdering. Boken är strukturerad i fem steg och börjar med en kortfattad genomgång av olika sätt att se på kunskap, lärande och ...
Lära Och Bedöma I Hem- Och Konsumentkunskap Lgr22 - Nya Handboken Bok
<p>Syftet med denna didaktiska handbok är att inspirera och stötta lärare i hem- och konsumentkunskap, vid planering av undervisningen, under lektionerna samt som stöd vid utvärdering.<br/><br/>Boken är strukturerad i fem steg och börjar med en kortfattad genomgång av olika sätt att se på kunskap, lärande och bedömning. De avslutande delarna belyser mer konkret hur läraren kan lägga upp undervisningen och reflektera över den för att underlätta för sig själv och eleverna. Den övergripande tanken med materialet är att det ska vara en ständig följeslagare för läraren i klassrummet.<br/><br/>Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr22 är en uppdaterad version av den populära Handboken - den systematiskt planerade läraren.Syftet med denna didaktiska handbok är att inspirera och stötta lärare i hem- och konsumentkunskap, vid planering av undervisningen, under lektionerna samt som stöd vid utvärdering.<br/><br/>Boken är strukturerad i fem steg och börjar med en kortfattad genomgång av olika sätt att se på kunskap, lärande och bedömning. De avslutande delarna belyser mer konkret hur läraren kan lägga upp undervisningen och reflektera över den för att underlätta för sig själv och eleverna. Den övergripande tanken med materialet är att det ska vara en ständig följeslagare för läraren i klassrummet.<br/><br/>Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr22 är en uppdaterad version av den populära Handboken - den systematiskt planerade läraren.<br/><br/>Om författarna<br/>Författarna Lena de Ron och Maria Feldt är båda hushållslärare och förstelärare. De har lång erfarenhet av didaktisk ämnesutveckling och har också givit ut flera böcker och bedriver kompetensutveckling för lärare i HK.<br/><br/></p>
-
Title:
Reflektion Som Motor I Förskolans Arbete
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Genom tydliga strukturer och gemensamma ställningstaganden går det att få till detta i praktiken utan att ge avkall på ”barngruppsarbete”. Boken Reflektion som motor i förskolans arbeteredogör för reflektionens förbindelse med undervisning, ped...
Reflektion Som Motor I Förskolans Arbete Bok
<p>Genom tydliga strukturer och gemensamma ställningstaganden går det att få till detta i praktiken utan att ge avkall på ”barngruppsarbete”. Boken <em>Reflektion som motor i förskolans arbete</em>redogör för reflektionens förbindelse med undervisning, pedagogisk dokumentation och ett projekterande arbetssätt.</p> <p>Till boken medföljer underlag i form av modeller för olika typer av reflektion samt en studiehandledning att använda för kompetensutveckling i arbetslaget.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p><em>”</em>Boken är lättläst, inspirerande och bjuder på många konkreta och verksamhetsnära exempel. Som läsare får vi följa med på hur pedagogerna genom tydliga strukturer och gemensamma ställningstaganden planerar, reflekterar och analyserar undervisningen och utbildningen. [...] Jag kan varmt rekommendera boken.<em>”<br/></em><strong>Nea Elyoussoufi, pedagogista som driver instagramkontot pedagog.inspiration</strong></p> <p>"Med ett personligt tilltal och med en text laddad av de egna erfarenheterna lyckas Anna Lund förmedla de framgångsfaktorer som ett lyckat reflektionsarbete kan ge. Det här är en bok som präglas av beprövad erfarenhet även om avslutande källförteckningar visar att den vetenskapliga grunden också finns. [...] Helhetsbetyg: 5."<br/><strong>Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 9, 2022</strong></p>
-
Title:
Utbildning Och Undervisning I Förskolan - Omsorgsfullt Och Lekfullt Stöd För Lärande Och Utveckling
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Förskolans uppdrag har av tradition inte beskrivits med orden utbildning och undervisning. När förskolans läroplan, Lpfö18, använder dessa begrepp behöver vi därför ställa oss frågan vad de betyder specifikt för förskolan. I den här boken beskriver Christian Eidevald och Ingrid Engdahl utbildning o...
Utbildning Och Undervisning I Förskolan - Omsorgsfullt Och Lekfullt Stöd För Lärande Och Utveckling Bok
<p>Förskolans uppdrag har av tradition inte beskrivits med orden utbildning och undervisning. När förskolans läroplan, Lpfö18, använder dessa begrepp behöver vi därför ställa oss frågan vad de betyder specifikt för förskolan.</p> <p>I den här boken beskriver Christian Eidevald och Ingrid Engdahl utbildning och undervisning genom de grundläggande komponenterna i förskolans uppdrag: omsorg, lek, demokratifostran och skapande.</p> <p>Förskolan omfattar temaarbete, projekt, lek och många andra aktiviteter och situationer, planerade eller spontana. För att få alla delar att fungera och samverka behöver det vara tydligt att samtliga anställda gemensamt arbetar med utbildningen, men också att förskollärare har ett specifikt uppdrag att bedriva och leda undervisningen.</p> <p>Om författarna<br/>Christian Eidevald och Ingrid Engdahl är docenter i förskoledidaktik respektive barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Båda har stor erfarenhet av förskola och förskoleforskning, både nationellt och internationellt. De deltog aktivt i arbetet inför Lpfö18.</p> <p>Sagt om boken<br/>"Jag har väntat på en bok som kan ge mig alla svar på vad utbildning och undervisning i förskolan verkligen är, och hur den ska bedrivas. Det här är ingen handbok - men väl en bok full av kloka resonemang, kopplade till skrivningarna i läroplanen och med konkreta exempel. [...] Författarna visar övertygande varför läroplanen nu för in begreppen utbildning och undervisning på förskolans område, och att det inte är på den viktiga lekens och omsorgens bekostnad det sker. Tvärtom förklarar de varför utbildning och undervisning ska byggas utifrån just omsorg och lek."<br/>Tidningen Förskolan 13 maj 2019, Per Edberg</p>
Utvalt - Svenska
Skrivsvårigheter I Gymnasiet - Handbok I Effektiv Respons
Även i gymnasiet kämpar många elever med skrivandet, av olika mer eller mindre uppenbara anledningar. Vissa har tidigt fått en dyslexidiagnos och verktyg medan andra varken bliv...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt