Svenska
Mest sålda
-
Title:
Medielandskap & Mediekultur
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
I dagens senmoderna samhällen är vi genomsyrade av medier - på arbetet, i skolan och på fritiden - och det påverkar oss i princip all vår vakna tid. Medielandskap & mediekultur ger oss en introduktion till det vetenskapliga studiet av mediernas roll i kultur och samhälle och tar upp en rad vikt...
<p>I dagens senmoderna samhällen är vi genomsyrade av medier - på arbetet, i skolan och på fritiden - och det påverkar oss i princip all vår vakna tid. Medielandskap & mediekultur ger oss en introduktion till det vetenskapliga studiet av mediernas roll i kultur och samhälle och tar upp en rad viktiga frågor.</p> <p>I boken diskuteras frågor som:</p> <ul> <li>Hur inverkar olika medier på oss som medborgare och kulturkonsumenter?</li> <li>Vad betyder det att vi ständigt är uppkopplade mot olika kommunikationsnätverk?</li> <li>Hur formas vi som individer i relation till de till synes oändliga utbud av information, nyheter och underhållning som medierna erbjuder?</li> <li>Hur kan appar och sociala nätverksmedier fungera som kommunikativa resurser i våra vardagsliv?</li> <li>Vad innebär den ökade betydelsen av data för politik, ekonomi och sociala relationer?</li> <li>Hur kan vi analysera mediernas alltmer komplexa och sofistikerade texter?</li> <li>Vilka analytiska modeller kan vi använda oss av för att förstå dessa frågor?</li> </ul> <p>Boken lämpar sig väl för grundkurser i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och liknande ämnen, men kan även användas på andra humanistiska och samhällsvetenskapliga kurser. Den andra, reviderade upplagan har genomgått en allmän översyn och uppdatering av begrepp och modeller. </p> <p>Nya resonemang och diskussioner har adderats kring:</p> <ul> <li>ökade globala maktstrukturer kopplade till europeiska, amerikanska och kinesiska plattformsföretag</li> <li>medier, postkolonialism och kosmopolitism</li> <li>förändrad konsumtion av nyheter online</li> <li>den ökade medialiseringen och datafieringen av vardagslivet</li> <li>det ökade behovet av medielitteracitet och mediekunnighet.</li> </ul> <p>Sagt om boken<br/>"Det är dock inte enbart studenter som kan ha glädje och nytta av den, tvärtom torde boken vara både intressant och läsbar för en bred allmänhet. I dag är de flesta av oss genomsyrade av medier och behöver därför verktyg för att förstå vad denna nya mediala situation betyder för hur vi uppfattar oss själva och omvärlden - och inte minst hur vårt agerande påverkas. Sådana verktyg ger den här boken genom att på ett begripligt, men ändå gediget sätt diskutera olika perspektiv på vad medierna gör med oss och vad vi gör med dem. Här finns avsnitt om mediernas makt och ideologiproduktion, men också om hur vi som konsumenter använder dem för att skapa identitet och mening i våra liv. Dessutom ger den historiska genomgången djupare förståelse för medieteknikernas kognitiva betydelser". David Björklund, lektör, BTJ-häftet nr 7, 2017.</p> <p>Om författarna<br/>Stina Bengtsson, Göran Bolin, Michael Forsman, Sofia Johansson och Per Ståhlberg är lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Peter Jakobsson är verksam i samma ämne vid Uppsala universitet.</p>
-
Title:
Det Svenska Medielandskapet - Kampen Om Opinionsbildningen Och Journalistiken
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
I Det svenska medielandskapet redovisas och diskuteras olika mediers villkor, och perspektiv ges på såväl historien som dagsläget och framtiden. Medier och sociala nätverk är centrala för vår orientering i samhället. Men för att kunna bedöma det innehåll som förmedlas i olika kanaler är det viktigt...
Det Svenska Medielandskapet - Kampen Om Opinionsbildningen Och Journalistiken Bok
<p>I <em>Det svenska medielandskapet</em> redovisas och diskuteras olika mediers villkor, och perspektiv ges på såväl historien som dagsläget och framtiden.</p> <p>Medier och sociala nätverk är centrala för vår orientering i samhället. Men för att kunna bedöma det innehåll som förmedlas i olika kanaler är det viktigt för oss att känna till villkoren för deras verksamhet, från teknisk utveckling, ekonomiska förhållanden och politiska ställningstaganden till publikens intresse.</p> <p>Boken har sedan första utgåvan 1970 kommit i många upplagor och titeln har förändrats i takt med medielandskapets förändring. Under många år var huvudtiteln <em>Massmedier</em>, men när Liber 2018 tog över utgivningen ändrades huvudtiteln till <em>Det svenska medielandskapet</em>. </p> <p>Digitaliseringen genomsyrar hela samhället i dag, och det har också fått gälla för den här boken. Strukturen är därför omgjord, jämfört med tidigare upplagor. Boken inleds med medielogik i relation till plattformslogik. De traditionella nyhetsmedierna - press, radio och tv - är fortfarande centrala, men även de måste i dag förhålla sig till plattformslogiken. </p> <p>Boken lämpar sig för journalistutbildningar på universitet, högskolor och folkhögskolor samt på kurser inom medie- och kommunikationsvetenskap. Den är, genom sin sammanhållna form och sitt breda anslag, ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet.</p> <p><strong>Om författarna</strong> </p> <p><strong>Ingela Wadbring</strong>, f. 1964, är professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet. <strong>Michael Karlsson</strong>, f. 1970, är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet</p>
Utvalt - Svenska
Det Svenska Medielandskapet - Kampen Om Opinionsbildningen Och Journalistiken
I Det svenska medielandskapet redovisas och diskuteras olika mediers villkor, och perspektiv ges på såväl historien som dagsläget och framtiden. Medier och sociala nätverk är centrala för vår oriente...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt