Svenska
Mest sålda
-
Title:
Profitable Mentoring - A Practical Handbook To Profitable Mentoring
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Profitable Mentoring is a practical handbokka about mentoring för mentors, mentees, project managers and consultants. By adopting an easy-to-follow teaching technique, Charlotta Wikström describes how to plan, carry out and follow up a mentoring program in a structured way in order to achieve the b...
Profitable Mentoring - A Practical Handbook To Profitable Mentoring Bok
Profitable Mentoring is a practical handbokka about mentoring för mentors, mentees, project managers and consultants. By adopting an easy-to-follow teaching technique, Charlotta Wikström describes how to plan, carry out and follow up a mentoring program in a structured way in order to achieve the best possible results.
-
Title:
Nyckeltexter I Utbildningsvetenskap - Skolforskares Originaltexter I Översä
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
I den svenska skoldebatten är frågan om forskningsförankring högaktuell och det hänvisas flitigt till utländska skolforskares texter och artiklar. Lärare och pedagoger som har fått upp ögonen för de här forskarna har hittills haft små möjligheter att ta del av deras texter i original. För att råda ...
<p>I den svenska skoldebatten är frågan om forskningsförankring högaktuell och det hänvisas flitigt till utländska skolforskares texter och artiklar. Lärare och pedagoger som har fått upp ögonen för de här forskarna har hittills haft små möjligheter att ta del av deras texter i original. För att råda bot på detta har tre tongivande svenska skolutvecklare, i samråd med några av originalförfattarna själva, gjort ett urval av viktiga texter. Här publiceras de i svensk översättning med introduktioner som förankrar dem i ett svenskt sammanhang.</p><br/><p>Boken inleds med ett specialskrivet förord av den världsledandeskolforskaren Dylan Wiliam. Den riktar sig i första hand till lärarstudenter, yrkesverksamma lärare och skolutvecklare.</p>
-
Title:
Supermetoderna - Forskarnas 5 Bästa Strategier För Att Lyckas I Skolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
De finns. Supermetoderna som hjälper ditt barn att lyckas i skolan. En handfull strategier vars överlägsna effekt bevisats i flertalet studier. De får ditt barn att lära sig mer och minnas längre, utan att det tar mer tid. Och det bästa av allt: de är enkla ...
Supermetoderna - Forskarnas 5 Bästa Strategier För Att Lyckas I Skolan Bok
<p>De finns. Supermetoderna som hjälper ditt barn att lyckas i skolan. En handfull strategier vars överlägsna effekt bevisats i flertalet studier. De får ditt barn att lära sig mer och minnas längre, utan att det tar mer tid. Och det bästa av allt: de är enkla att förstå och att använda.</p> <p>Med stöd i forskning och med roliga exempel förklarar Maria Sundén Jelmini hur och varför supermetoderna fungerar. Metoderna kan användas för de flesta skolämnen, men särskild uppmärksamhet ägnar hon åt vad många barn tycker är svårast: matematik och språk. Till varje supermetod får du konkreta tips och verktyg för hur du och ditt barn tillsammans kan använda metoderna hemma på effektiva sätt.</p> <p>Boken tar även upp vad du som förälder kan göra när det inte fungerar, när motivationen tryter eller när skärmen tar för mycket uppmärksamhet från pluggandet. Kort sagt: Med <em>Supermetoderna</em> får du de bästa förutsättningarna för en vardag utan tjat, bråk och stress!</p> <p><strong>Maria Sundén Jelmini</strong> har under flera år varit chef för nyhetsredaktionen på SvD. Nu är hon reporter med vetenskapsfokus och skriver om frågor som rör lärande, minne och hjärnan.</p> <p>Läs <a href="https://www.svd.se/bevisat-effektiva-metoder-blir-kvar-i-forskarvarlden" target="_blank" rel="noopener">Svenska Dagbladets intervju</a> med Maria Sundén Jelmini.</p>
-
Title:
Beprövad Erfarenhet I Skolan - Att Lita På Ett Undflyende Begrepp
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Sedan 2011 ska hela utbildningssystemet i Sverige vila på kunskap i form av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det har dock visat sig vara svårt att tolka innebörden av begreppen och att realisera kraven på dem. Särskilt svårt är det för kun...
Beprövad Erfarenhet I Skolan - Att Lita På Ett Undflyende Begrepp Bok
<p>Sedan 2011 ska hela utbildningssystemet i Sverige vila på kunskap i form av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det har dock visat sig vara svårt att tolka innebörden av begreppen och att realisera kraven på dem. Särskilt svårt är det för kunskapen som ligger utanför det exakta och vetenskapliga – den beprövade erfarenheten.</p> <p>Huvudfokus i boken är att urskilja olika betydelser av det undflyende begreppet beprövad erfarenhet och vilka konsekvenserna av olika begreppstolkningar blir för skolans verksamhet, men också hur vi kan förhålla oss kritiska till en alltför snäv tolkning av skollagens krav.</p> <p>I boken presenteras tre perspektiv på beprövad erfarenhet: personligt yrkeskunnande, praxis och dokumenterat utvecklingsarbete. Perspektiven ger praktiskt stöd för samtal om och arbete med att skapa eller använda beprövad erfarenhet i skolan. De synliggör också olika former av kunskap som utbildning måste eller de facto vilar på, oavsett vad skollag eller skolmyndigheter anger.</p> <p><em>Beprövad erfarenhet i skolan – att lita på ett undflyende begrepp</em> riktar sig till alla yrkesverksamma i skolan, liksom till blivande lärare. Exemplen i boken fokuserar främst på lärares arbete och undervisning, men ämnet lämpar sig också för verksamma på skol- och förvaltningsnivå.</p> <p>”Sannolikheten för att en viss beforskad eller utprövad metod eller resurs fungerar även i mitt klassrum kan vara relativt hög, men det rör sig om sannolikheter. Inte garantier. Och det är precis här haken finns, om vi börjar lita mer på sannolikheten än vad som verkligen sker i klassrummet. Då riskerar vi helt enkelt att eleverna inte lär sig, för vi har slagit oss till ro och vilar på den vetenskapliga grunden och de dokumenterade utvecklingsarbetena.”<br/><strong>Ur kapitel 4</strong></p>
-
Title:
När Skolan Blev En Marknad - Trettio År Med Friskolor
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
I början av 1990-talet fattades de beslut som ledde till att den svenska sammanhållna grundskolan avskaffades. Det skedde utan utredningar eller remissförfaranden, utan att internationell skolforskning togs tillvara och i det närmaste utan offentlig debatt. Den ersattes av en n...
<p>I början av 1990-talet fattades de beslut som ledde till att den svenska sammanhållna grundskolan avskaffades. Det skedde utan utredningar eller remissförfaranden, utan att internationell skolforskning togs tillvara och i det närmaste utan offentlig debatt. Den ersattes av en ny marknadsstyrd och konkurrensinriktad skolpolitik som inget annat demokratiskt land hade prövat. Skolan blev en marknad.</p> <p>Nu har vi haft en skolmarknad i trettio år och det är dags att utvärdera. Hur gick det till? Hur har det gått? Hur går vi vidare?</p> <p>Det här är en brokig antologi som samlar en mångfald av röster från vitt skilda håll för att belysa och utmana de systemförändrande beslut som kommit att påverka så många elevers och lärares vardag. Här finns textbidrag från såväl förespråkare som kritiker av reformen, samlade under bokens sju delar:</p> <ul> <li>Vad säger beslutsfattare om reformen?</li> <li>Vad säger friskolorna om reformen?</li> <li>Vad säger lärarna och eleverna om reformen?</li> <li>Vad säger studierna om reformen utifrån historiska perspektiv?</li> <li>Vad säger studierna om reformen utifrån företagsekonomiska perspektiv?</li> <li>Vad säger studierna om reformen utifrån sociala perspektiv?</li> <li>Vad säger omvärlden om den svenska friskolereformen?</li> </ul> <p><br/>Antologin har initierats av Nätverket för likvärdig skola och är en viktig läsning för alla som, oavsett ståndpunkt, är eniga om att vi behöver vända den dystra utveckling som inneburit betygsinflation, sämre läskunskaper, ökad psykisk ohälsa bland elever och tilltagande skolsegregation.</p> <p>”Endast när den pedagogiska diskussionen inser att vi inte längre har en skola för alla, och förstår att livsvillkoren och den sociala verkligheten inte är desamma för alla elever, kan en verklig likvärdighet nås bortom meritokratins skenbara rättvisa.”<br/><strong>Majsa Allelin & Ove Sernhede, kapitel 21</strong></p> <p>”Erfarenheter från grundskolans införande pekar på betydelsen av långsiktighet och systematik, men också på att stora och djupgående förändringar är möjliga.”<br/><strong>Björn Åst</strong><strong>rand, kapitel 24</strong></p> <div class="epi-contentfragment">Avdelare med linje</div> <p><strong>Per Kornhall</strong> är konsult i utbildningsfrågor, författare och debattör. Han har bland annat skrivit böckerna <em>Barnexperimentet</em>, <em>Alla i mål</em> och <em>Omstart för skolans digitalisering</em>.</p> <p><strong>Sten Svensson</strong> är lärare, journalist, skoldebattör och tidigare chefredaktör för Lärarnas tidning.<br/><br/><strong>Majsa Allelin</strong> är sociolog, forskare och lektor vid Institutionen för samhällsvetenskaper, Södertörns högskola.<br/><br/><strong>Bo Karlsson</strong> är utredare, tidigare rektor och verksamhetschef med 40 års erfarenhet av arbete inom skolväsendet.</p>
-
Title:
Den Utbildningsvetenskapliga Kärnan För Förskolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utg...
<p>Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.</p> <p>Antologin <em>Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan</em> är en kursbok för blivande förskollärare och organiserad utifrån kärnområdena:<br/>• utbildningens historia, organisation och villkor samt demokratins grunder<br/>• läroplansteori och didaktik<br/>• utveckling och lärande<br/>• sociala relationer, konflikthantering och ledarskap<br/>• bedömning<br/>• utvärdering och utvecklingsarbete.</p> <p>Bokens kapitel sätts in i en samhällelig kontext med globalisering, mångfald, digitalisering, hållbarhet, demokrati och jämlikhet som bärande begrepp. Förskolan beskrivs som en arena för socialt samspel i denna kontext och sammantaget förmedlar boken perspektiv och kunskaper som utgör grunden i förskollärarens viktiga uppdrag.</p> <p><strong>Susanne Kjällander</strong> är docent i förskoledidaktik och föreståndare för förskollärarutbildningen vid Stockholms universitet.<br/><strong>Bim Riddersporre</strong> är leg. psykolog, leg. logoped och fil.dr i psykologi samt författare, forskare och tidigare universitetslektor vid Malmö universitet.<br/><strong>Jonas Stier</strong> är sociolog och professor i socialt arbete vid Mälardalens universitet.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>”Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan väcker viktiga frågor om förskolans och förskollärarens uppdrag i utbildningssystemet. Boken samlar aktuell forskning kring förskolans didaktik i en brett upplagd kraftsamling som både blickar bakåt och framåt, men framför allt står i ett stadigt nu som beskriver förskollärarens uppdrag. Helhetsbetyg: 5/5.”<br/><strong>Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 3, 2024</strong></p>
-
Title:
Grundläggande Principer För Undervisning
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Grundläggande principer för undervisning är en bok om konsten att undervisa. Utifrån aktuell forskning om lärares kunnande argumenterar bokens författare för fem principer som lärare behöver behärska och utgå från för att bedriva e...
Grundläggande Principer För Undervisning Bok
<p><em>Grundläggande principer för undervisning</em> är en bok om konsten att undervisa. Utifrån aktuell forskning om lärares kunnande argumenterar bokens författare för fem principer som lärare behöver behärska och utgå från för att bedriva en bra undervisning.</p> <p>De fem principerna beskrivs ingående genom undervisningsprocessens tre faser: planering, genomförande och utvärdering. Stort fokus läggs på ämnesdidaktik och de didaktiska frågorna, vilka hjälper till att forma mötet mellan lärare, elev och undervisningsinnehåll.</p> <p>Varje kapitel innehåller reflektionsfrågor som lämpar sig för kollegiala diskussioner och boken avslutas med ett kapitel om undervisnings- och kompetensutveckling, där de fem principerna utgör ett gott underlag för att identifiera vad i undervisningen det är som ska utvecklas.</p> <p>Kunskap om undervisning är kärnan i lärarprofessionen och gemensam för alla lärare, oavsett ämnesinriktning. Det här är därför en bok som riktar sig till alla som arbetar eller kommer att arbeta med undervisning.</p> <p>”För att kunna arbeta med undervisningsutveckling behöver det finnas ett fokus på vad som ska utvecklas. De fem principer för undervisning som vi har presenterat i denna bok utgör just ett sådant underlag.”<br/><strong>Ur kapitel 6</strong></p> <p><strong>Sagt om boken:</strong></p> <p>”Det är välskrivet, klart och precist. Författarna arbetar konsekvent utifrån de didaktiska frågorna och grundprinciperna vilket gör boken väl sammanhållen, med flera exempel på undervisningssituationer ifrån olika ämnen. Styrkorna med boken, som riktar sig till alla skolstadier, är fokuset på vikten av att göra en bra planering, att försöka förutse vad elever brukar ha svårigheter med i det aktuella kursinnehållet samt att ta elevernas "inspel" på allvar. Författarna tydliggör syftet: att inrikta sig på den kunskap lärare behöver för att bli skickliga på att undervisa.”<br/><strong>Emma Hertley-Lundberg, BTJ-häftet nr 4, 2024</strong></p> <p><strong>Anja Thorsten</strong> är docent i pedagogik vid Linköpings universitet. Hennes forskningsintressen rör relationen mellan undervisning och lärande, svenskdidaktik, undervisningsutvecklande forskning och didaktiskt ledarskap. Anja har mångårig erfarenhet som lärare och av att handleda lärare i grundskolan och gymnasieskolan om undervisningsutveckling.</p> <p><strong>Joakim Samuelsson</strong> är professor i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik vid Linköpings universitet. Han har undervisat som grundskollärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen. Hans forskning rör undervisningsutveckling och lärande, med ett särskilt fokus på matematikundervisning samt hur lärare kan stöttas i att genomföra undervisning på ett kvalificerat sätt. Joakim har stor erfarenhet av handledning av lärare i förskolan och grundskolan. </p>
Utvalt - Svenska
Hur var det att vara lärare förr jämfört med nu? Vilka valde att bli lärare och vilka förutsättningar hade de? I den här boken får vi följa fjorton ...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt