Svenska
Mest sålda
-
Title:
Input Grammatiken I Klassrummet - En Handbok För Lärare I Moderna Språk
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Boken ger konkreta exempel på hur man kan tala med elever – på olika nivåer – om form, funktion och betydelse, utan att låta grammatisk terminologi ta över. Den tar också upp hur man – när det behövs – introducerar ämnesspr&a...
Input Grammatiken I Klassrummet - En Handbok För Lärare I Moderna Språk Bok
<p>Boken ger konkreta exempel på hur man kan tala med elever – på olika nivåer – om form, funktion och betydelse, utan att låta grammatisk terminologi ta över. Den tar också upp hur man – när det behövs – introducerar ämnesspråket, dvs. de grammatiska termer som behövs för att tala om språket.</p> <p>Författarna Birgitta Hellqvist och Nicolas Manuguerra undervisar och forskar vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. Boken riktar sig främst till språklärare i grundskolan och på gymnasiet, samt till studenter på lärarutbildningen.</p>
-
Title:
Fullt Fokus - En Handbok I Digital Studieteknik
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Här får du veta hur du faktiskt pluggar effektivt! Hur fungerar hjärnan och vad behöver den? Hur bör du planera, tänka och prioritera för att hitta fokus? Vilka verktyg och knep finns det för att repetera och minnas saker? Och, framför allt, vad ska du undvika för att inte störas i dina studier? Fu...
Fullt Fokus - En Handbok I Digital Studieteknik Bok
<p>Här får du veta hur du faktiskt pluggar effektivt! Hur fungerar hjärnan och vad behöver den? Hur bör du planera, tänka och prioritera för att hitta fokus? Vilka verktyg och knep finns det för att repetera och minnas saker? Och, framför allt, vad ska du undvika för att inte störas i dina studier?</p> <p>Fullt fokus är en efterlängtad handbok om digital studieteknik. Med utgångspunkt i elevers vardag och tillgång till teknik, såsom smarta telefoner och andra enheter, ger boken vägledning i hur digitala verktyg, appar och webbresurser kan användas på bästa sätt för studier.</p> <p>Du får inspiration att utveckla och ta ansvar för din egen studieteknik och får handfasta instruktioner och övningar att testa dig fram med.</p> <p>Tekniktipsen varvas med förklaringar till varför du inte kan förlita dig helt på allt digitalt och nytt. Tekniken finns här för att hjälpa, inte tvärtom, och därför är det viktigt att förstå<br/>hur digitala verktyg faktiskt fungerar och kan användas, och hur de inte ska användas. Den förståelsen är den röda tråden genom hela boken.</p> <p>Boken passar både elever och lärare på grundskolans högre år och gymnasiet, och alla som är intresserade av att förstå hur man kan göra för att få fullt fokus.</p>
-
Title:
10 Uppgiftstyper I Matematik Högstadiet - Som Berikar Din Undervisning
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Meningsfulla matematikuppgifter är en framgångsfaktor för lärande i matematik. Därför har urvalet av uppgifter stor betydelse för undervisningens kvalitet. De forskningsinspirerade uppgiftstyper som presenteras i 10 uppgiftstyper i matematik högstadiet ä...
10 Uppgiftstyper I Matematik Högstadiet - Som Berikar Din Undervisning Bok
<p>Meningsfulla matematikuppgifter är en framgångsfaktor för lärande i matematik. Därför har urvalet av uppgifter stor betydelse för undervisningens kvalitet. De forskningsinspirerade uppgiftstyper som presenteras i <em>10 uppgiftstyper i matematik högstadiet</em> är utformade för att träna de matematiska förmågorna och katalysera djupt matematiskt tänkande i ditt klassrum.</p> <p>Var och en av uppgiftstyperna går att fylla med precis det matematiska innehåll som du arbetar med för stunden. Det ger dig som lärare närmast oändliga möjligheter att skapa uppgifter anpassade till din elevgrupp.</p> <p>Varje uppgiftstyp beskrivs i ett separat kapitel utifrån frågeställningarna: Vad utmärker uppgiftstypen? Varför är den värd att arbeta med? Hur gör du i klassrummet? Du får rikligt med tips på hur du bäst använder uppgiftstyperna och konkreta exempeluppgifter att använda i undervisningen.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>”Den här boken är helt enkelt en fenomenal sammanställning av inspirerande idéer till en varierad och motiverande undervisning i matematik.”<br/><strong>Daniel Barker, matematik- och fysiklärare, läromedelsutvecklare</strong><br/><strong>och författare</strong></p> <p>”Här serveras en välkommen samling omsorgsfullt valda matematiska uppgiftstyper. Med avstamp i det matematiska innehållet varvas välbeprövad erfarenhet med didaktisk forskning, vilket bäddar för en medryckande och inkluderande undervisning. Lärarperspektivet är tydligt och de praktiska råden gör boken lätt att använda.”<br/><strong>Attila Szabo, forskare inom matematikdidaktik, läromedelsförfattare och ledamot i Skolforskningsnämnden</strong></p> <p>”Äntligen en bok som sammanställer internationellt välbeprövade och mycket användbara uppgiftstyper. Boken är forskningsbaserad och full av didaktiska tips. Tydligheten och det digitala extramaterialet gör det lätt att komma i gång direkt!”<br/><strong>Cecilia Christiansen, matematiklärare 6–9, föreläsare och</strong><br/><strong>författare</strong></p>
-
Title:
Bedömarkompetens - Prov, Bedömning Och Betyg I Skolan
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Antologin är skriven av 13 forskare som delar med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning. Boken svarar på frågor som "Hur konstrueras prov på ett bra och inkluderande sätt?", "Hur hanterar lärare AI och den snabba digitala utvecklingen på bästa sätt?" och "Hur mår eleverna ...
<p>Antologin är skriven av 13 forskare som delar med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning. Boken svarar på frågor som "Hur konstrueras prov på ett bra och inkluderande sätt?", "Hur hanterar lärare AI och den snabba digitala utvecklingen på bästa sätt?" och "Hur mår eleverna av ständig bedömning och hur skapas ett positivt bedömningsklimat i klassrummet?".</p> <p>En stor del av lärarens vardag ägnas åt bedömning, både formellt och informellt. För den lärare som ska sätta betyg så upptar bedömningsarbetet mycket tid och tankemöda. Kan man lita på den information man fått, och vad betyder den egentligen? Det talas om bra eller dåliga prov och betydelsen att vara en kompetent bedömare - men vad innebär det egentligen? </p> <p>"Bedömarkompetens - prov, bedömning och betyg i skolan" är en antologi som är skriven av 13 forskare verksamma vid framförallt Umeå och Göteborgs universitet. Tillsammans delar de med sig av den senaste forskningen inom bedömning och betygsättning, och förklarar hur lärare på bästa sätt kan praktisera forskarnas rön i klassrummet.</p>
-
Title:
Skrivbaserad Undervisning - Att Forma En Kreativ Och Intellektuellt Utmanande Skrivgemenskap
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Skrivbaserad undervisning ger lärare praktisk vägledning i hur skrivande kan användas som redskap och katalysator för tänkande och lärande oavsett ämne. Boken beskriver hur skrivande kan få elever att: hitta sin egen röst och gå i dialog med olika ämnen, frågor och texter tänka kritiskt, lösa probl...
Skrivbaserad Undervisning - Att Forma En Kreativ Och Intellektuellt Utmanande Skrivgemenskap Bok
<p>Skrivbaserad undervisning ger lärare praktisk vägledning i hur skrivande kan användas som redskap och katalysator för tänkande och lärande oavsett ämne. Boken beskriver hur skrivande kan få elever att:</p> <ul> <li>hitta sin egen röst och gå i dialog med olika ämnen, frågor och texter</li> <li>tänka kritiskt, lösa problem och se nya perspektiv</li> <li>utveckla ett mer vetenskapligt förhållningssätt till sina studier och sitt skrivande av ämnesspecifika texter.</li> </ul> <p>Utifrån konkreta undervisningsexempel beskrivs och diskuteras hur elever genom skrivande och kollaborativt arbete kan stärka sin förmåga att läsa, förstå och kritiskt värdera allt ifrån debattartiklar, vetenskapliga studier, filosofiska och historiska essäer till konst och poesi. Vidare beskrivs och diskuteras hur elever kan skriva för att utforska begrepp och teman i olika ämnen, skriva för att reflektera över arbetsprocesser, tänkande och lärande samt skriva för att på ett genomgripande sätt bearbeta sina texter. </p> <p>Skrivbaserad undervisning vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i gymnasieskolan och grundskolans senare år, och till alla lärare för vilka skrivande, tänkande och läsande är undervisningens fokus.</p> <p><strong>Om författaren</strong><br/>Per Blomqvist är filosofie doktor i språkdidaktik och universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Stockholms universitet. Med Anna Berge har han skrivit boken Skrivundervisning - i samspel med litterära texter.</p>
-
Title:
Digital Undervisningsmiljö - En Handbok För Alla Lärare Bakom Skärmen
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Det här är en handbok för alla lärare bakom skärmen - ett praktiknära stöd för ett hållbart lärarliv. Boken ger dig nycklar till den digitala undervisningsmiljön. Det handlar om ledarskap, arbetsro, studieteknik och hur man anpassar sin undervisningsmiljö så att den möter alla elever. Den visar hur...
Digital Undervisningsmiljö - En Handbok För Alla Lärare Bakom Skärmen Bok
<p><b>Det här är en handbok för alla lärare bakom skärmen - ett praktiknära stöd för ett hållbart lärarliv. </b> </p><p></p><p>Boken ger dig nycklar till den digitala undervisningsmiljön. Det handlar om ledarskap, arbetsro, studieteknik och hur man anpassar sin undervisningsmiljö så att den möter alla elever. Den visar hur motivationen och glädjen i lärandet kan öka för eleverna, samtidigt som man som lärare får bra bedömningsunderlag till sin dokumentation. </p><p>Du får verktyg så att du kan arbeta på ett hållbart och effektivt sätt genom att underlätta administration, förarbete och dokumentation. Boken hjälper dig att navigera i den digitala arbetsmiljön och ger dig strategier som främjar gemensam digital skolutveckling. </p><p><b></b></p><p><b>Författare<br/></b>Helena Kvarnsell är lärare och arbetar aktivt med digitala verktyg i undervisningen. Helenas favoritplats är klassrummet, där hon ständigt utforskar interaktionen mellan elever och teknik. Hon är också en uppskattad föreläsare.</p><p></p><p><b>Innehåll</b></p><p>DEL 1 Undervisningsfokus i klassrummet </p><p>1 Ledarskap och arbetsro i ett tekniktätt klassrum<br/>2 Studieteknik i en digital värld<br/>3 Ett klassrum för alla anpassningar och kompensatoriska verktyg<br/>4 Lärarens roll i klassrummet<br/>5 Digitala uppgifter för ökat lärande<br/>6 Digitala uppgifter för bedömning<br/>7 Digital återkoppling till elever <br/><br/>DEL 2 TEKNIK FÖR ETT HÅLLBART LÄRARLIV </p><p>8 Lärares administration och dokumentation<br/>9 Lärarens förarbete<br/>10 Digital arbetsmiljö <br/><br/>DEL 3 SKOLANS ORGANISATION </p><p>11 Tankar om digitala artefakter och läromedel<br/>12 Strategi för den digitala skolan<br/>13 Att utvecklas som lärare </p><p>Referenser </p><p></p>
-
Title:
Med Ai Som Stöd - Lyft Lärandet Med Ai
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Ej släppt ännu
-
Description:
Den här boken utforskar hur generativ AI, använd på ett genomtänkt sätt, kan bli en kraft för att förbättra skolan och stödja det kompensatoriska uppdraget som skollagen föreskriver. I takt med att debatten breddas, från farhågor om fusk till mer konstruktiva frågor, blir det avgörande att reflekte...
Med Ai Som Stöd - Lyft Lärandet Med Ai Bok
<p>Den här boken utforskar hur generativ AI, använd på ett genomtänkt sätt, kan bli en kraft för att förbättra skolan och stödja det kompensatoriska uppdraget som skollagen föreskriver.</p> <p>I takt med att debatten breddas, från farhågor om fusk till mer konstruktiva frågor, blir det avgörande att reflektera över den roll AI spelar i skolan. Det är ingen idé att ställa sig frågan om AI ska vara en del av skolan, för AI är redan det. Istället borde didaktikens grundläggande frågor - när, varför, hur och vad - stå i centrum för debatten. Ambitionen måste vara att AI ska fungera som ett pedagogiskt verktyg som främjar lärande och utveckling, snarare än en genväg till enkla lösningar.</p> <p>Boken är tänkt att vara en vägledning i hur lärare kan balansera AI med traditionella undervisningsmetoder för att skapa en lärmiljö som både utnyttjar teknikens möjligheter och främjar djupare förståelse och varaktig kunskap. Författarna ger gott om exempel på hur AI kan användas i undervisningen, men också för att avlasta lärare och skapa mer utrymme för pedagogisk kreativitet.</p> <p><strong>Om författarna</strong> </p> <p><strong>Joel Rangsjö</strong> och <strong>Jonatan Tensetti</strong>, bokens huvudförfattare, har båda en bakgrund som språklärare och it-pedagoger.</p> <p><strong>Medförfattare</strong> till boken är Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen, en av Sveriges ledande experter kring skolors digitala kompetens, och Elin Ericsson, universitetslektor i tillämpad it inom lärande vid Göteborgs universitet.</p>
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt