Svenska
Mest sålda
![Elever Med Adhd Och Autism](https://media.ginza.se/Images/item_img_150/757224.jpg)
-
Title:
Elever Med Adhd Och Autism
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Boken presenterar konkreta strategier som kan användas i klassrummet för att främja lärande och delaktighet hos elever med adhd och autism. I den första delen, Psykologiska perspektiv, beskrivs diagnoskriterier, utredningsprocessen, hur adhd och autism uttrycks i vardagen samt en rad sociala och ko...
<p>Boken presenterar konkreta strategier som kan användas i klassrummet för att främja lärande och delaktighet hos elever med adhd och autism.</p> <p>I den första delen, Psykologiska perspektiv, beskrivs diagnoskriterier, utredningsprocessen, hur adhd och autism uttrycks i vardagen samt en rad sociala och kognitiva förklaringsmodeller som är relaterade till tillstånden. </p> <p>Den andra delen, Pedagogiska perspektiv, knyter de psykologiska teorierna till olika vardagssituationer i skolan och redogör för olika strategier för stöd, såsom ledarskap i klassrummet, struktur i tid och rum, stöd för motivation, lärande och kamratrelationer. Boken riktar sig till specialpedagoger, speciallärare, lärare och skolpsykologer verksamma i skolan.</p> <p>Sagt om boken<br/>Boken är innehållsrik med god vetenskaplig förankring och är samtidigt relativt lättläst. Helhetsbetyg 5 av 5. Elin Forsgren, BTJ-häftet nr 14, 2023.</p> <p>Om författarna<br/>Författare till del 1 Psykologiska perspektiv: Matilda Frick är psykolog, fil.dr i psykologi, lektor vid Stockholms universitet och forskare vid Uppsala universitet. Emilia Thorup är psykolog, fil.dr i psykologi, lektor vid Lunds universitet och forskare vid Uppsala universitet. Johan Lundin Kleberg är psykolog, docent i psykologi, lektor vid Stockholms universitet och forskningsspecialist vid Karolinska institutet</p> <p>Författare till del 2 Pedagogiska perspektiv: Nina Klang är lärare, docent i pedagogik vid Uppsala universitet och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet. Martin Karlberg är lärare, fil.dr i didaktik och lektor vid Uppsala universitet. Ingrid Olsson är docent i pedagogik och lektor i didaktik vid Uppsala universitet. Kersti Vikström är legitimerad speciallärare vid Lindbackens skola i Uppsala med mångårig erfarenhet av arbete med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.</p>
![Fullt Fokus - En Handbok I Digital Studieteknik](https://media.ginza.se/Images/item_img_150/856308.jpg)
-
Title:
Fullt Fokus - En Handbok I Digital Studieteknik
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Här får du veta hur du faktiskt pluggar effektivt! Hur fungerar hjärnan och vad behöver den? Hur bör du planera, tänka och prioritera för att hitta fokus? Vilka verktyg och knep finns det för att repetera och minnas saker? Och, framför allt, vad ska du undvika för att inte störas i dina studier? Fu...
Fullt Fokus - En Handbok I Digital Studieteknik Bok
<p>Här får du veta hur du faktiskt pluggar effektivt! Hur fungerar hjärnan och vad behöver den? Hur bör du planera, tänka och prioritera för att hitta fokus? Vilka verktyg och knep finns det för att repetera och minnas saker? Och, framför allt, vad ska du undvika för att inte störas i dina studier?</p> <p>Fullt fokus är en efterlängtad handbok om digital studieteknik. Med utgångspunkt i elevers vardag och tillgång till teknik, såsom smarta telefoner och andra enheter, ger boken vägledning i hur digitala verktyg, appar och webbresurser kan användas på bästa sätt för studier.</p> <p>Du får inspiration att utveckla och ta ansvar för din egen studieteknik och får handfasta instruktioner och övningar att testa dig fram med.</p> <p>Tekniktipsen varvas med förklaringar till varför du inte kan förlita dig helt på allt digitalt och nytt. Tekniken finns här för att hjälpa, inte tvärtom, och därför är det viktigt att förstå<br/>hur digitala verktyg faktiskt fungerar och kan användas, och hur de inte ska användas. Den förståelsen är den röda tråden genom hela boken.</p> <p>Boken passar både elever och lärare på grundskolans högre år och gymnasiet, och alla som är intresserade av att förstå hur man kan göra för att få fullt fokus.</p>
![Att Bli Fritidshemslärare](https://media.ginza.se/Images/item_img_150/759842.jpg)
-
Title:
Att Bli Fritidshemslärare
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Fåtal i lager Leveranstid: från 1 vardag
-
Description:
Att bli fritidshemslärare ger en introduktion till fritidshemsläraryrket. Läsaren får en grundläggande genomgång av yrkesrollen och fritidshemmets unika utbildningsuppdrag. Boken är indelad i tre delar som ringar in centrala aspekter av fritidshemmets verksamhet: Del 1 Fritidshemmet i utbildningssy...
Att Bli Fritidshemslärare Bok
<p>Att bli fritidshemslärare ger en introduktion till fritidshemsläraryrket. Läsaren får en grundläggande genomgång av yrkesrollen och fritidshemmets unika utbildningsuppdrag.</p> <p>Boken är indelad i tre delar som ringar in centrala aspekter av fritidshemmets verksamhet:</p> <ul> <li>Del 1 Fritidshemmet i utbildningssystem och samhälle </li> <li>Del 2 Fritidshemslärarens yrkesuppdrag </li> <li>Del 3 Fritidshemmets pedagogik</li> </ul> <p>Författaren initierar ett reflekterande tänkande i förhållande till frågor och situationer som fritidshemslärare dagligen ställs inför. Genomgående finns också uttalanden från yrkesverksamma fritidshemslärare och från barn som går på "fritids". De kompletterar på ett verksamhetsnära sätt bokens mer teoretiska innehåll. </p> <p>Boken riktar sig främst till studenter inom grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, men är också användbar för yrkesverksamma fritidshemslärare.</p> <h3 id="om-författaren">Om författaren</h3> <p>Linnéa Holmberg, fil.dr, är universitetslektor och fritidshemsforskare vid Stockholms universitet. Hon arbetar även som studierektor på grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.</p>
![Förskollärarens Metod Och Vetenskapsteori](https://media.ginza.se/Images/item_img_150/798999.jpg)
-
Title:
Förskollärarens Metod Och Vetenskapsteori
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Förskollärarens metod och vetenskapsteori belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation till studentarbeten. I den andra revidera...
Förskollärarens Metod Och Vetenskapsteori Bok
<p>Förskollärarens metod och vetenskapsteori belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation till studentarbeten.</p> <p>I den andra reviderade upplagan finns nya exempel på studier av internationalisering, barns flerspråkighet, naturvetenskapliga arbetssätt och digitalisering i förskolan. Bokens författare har alla erfarenhet av forskning med fokus på svensk förskola samt erfarenheter av undervisning i förskola och/eller inom förskollärarprogrammet. </p> <p>Boken vänder sig till lärare och studenter vid förskollärarprogrammet.</p> <p>Sagt om boken<br/>Boken är ett redskap för såväl utbildare som studenter att använda sig av i arbetet med att förstå hur forskningen och dess resultat kan användas i praktiken. De relativt korta kapitlen och en god struktur gör boken lättillgänglig och mycket användbar på förskollärarprogrammet i syfte att utveckla studenternas medvetande om forskningens betydelse och användningen av dess resultat. Ulf Mårtensson, lektör, BTJ-häftet nr 9, 2021.</p> <p>Om författarna<br/>Annica Löfdahl Hultman är förskollärare och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och har lång erfarenhet av forskning om barn och lärare i förskolan. Katarina Ribaeus är förskollärare och lektor i pedagogisk arbete vid Karlstads universitet och har framför allt ägnat sig åt forskning som relaterar till olika aspekter av förskolans demokratiuppdrag. Annica och Katarina leder forskargruppen Utbildningsvetenskapliga studier av barn och ungdom (UBB) och har under de senaste åren särskilt intresserat sig för förskollärarstudenters möjlighet att utvecklas i lärarrollen under utbildningen.</p>
![De Kreativa Åren På Lexington Fritidsgård](https://media.ginza.se/Images/item_img_150/791967.jpg)
-
Title:
De Kreativa Åren På Lexington Fritidsgård
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Fåtal i lager Leveranstid: från 1 vardag
-
Description:
13 november 2019 gav vi ut den första upplagan av Framgångsreceptet de kreativa & lustfyllda åren på Lexington fritidsgård. Vad har hänt sen dess? Jo, med stor sorg i hjärtat kan vi konstatera att Lexingtons fritidsgård brann ner till grunden 31 mars 2020. En ny reviderad version av boken i nytt fo...
De Kreativa Åren På Lexington Fritidsgård Bok
13 november 2019 gav vi ut den första upplagan av Framgångsreceptet de kreativa & lustfyllda åren på Lexington fritidsgård. Vad har hänt sen dess?<br/><br/>Jo, med stor sorg i hjärtat kan vi konstatera att Lexingtons fritidsgård brann ner till grunden 31 mars 2020. En ny reviderad version av boken i nytt format är på sin plats. En minnesbok och eller tips till dig som arbetar med ungdomsverksamhet i någon form.<br/><br/>Vår berättelse går tillbaka till 1990-talet då Trollhättan och Sverige präglades av lågkonjunktur, starka sociala spänningar och främlingsfientliga tongångar.<br/><br/>Trots ovan nämnda förutsättningar lyckades vi bedriva och utveckla en framgångsrik fritidsgårdsverksamhet. Boken handlar framförallt om vår lyckade arbetsmetod varvat med lite exempel från de olika verksamheterna som vi bedrev.<br/>Detta är vår berättelse om hur vi upplevde de kreativa, glädjerika och lustfyllda åren på Lexington fritidsgård
![Att Vara Ledare I Förskolan - Hållbarhet Och Självreflektion](https://media.ginza.se/Images/item_img_150/806205.jpg)
-
Title:
Att Vara Ledare I Förskolan - Hållbarhet Och Självreflektion
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Självreflektion är ett av den moderna ledarens främsta redskap för att utveckla både sig själv och andra. Vad ska vi göra? Varför? och Hur gör vi? är frågor vi kontinuerligt behöver reflektera över för att utveckla en verksamhet i ständig rörelse. Men det är inte alltid självklart för oss hur vi sk...
Att Vara Ledare I Förskolan - Hållbarhet Och Självreflektion Bok
<p>Självreflektion är ett av den moderna ledarens främsta redskap för att utveckla både sig själv och andra<i>. Vad ska vi göra?</i> <i>Varför?</i> och <i>Hur gör vi?</i> är frågor vi kontinuerligt behöver reflektera över för att utveckla en verksamhet i ständig rörelse. Men det är inte alltid självklart för oss hur vi skapar utrymme för det eller hur vi kan göra det på ett konstruktivt sätt. </p><p>Därför är det här ingen vanlig ledarskapsbok. Den handlar om dig och ger dig olika verktyg som får dig att växa i ditt ledarskap. Boken ger dig möjlighet att tänka till och resonera om ditt ledarskap i relation till ett innehåll, utmanade frågor och den egna verksamheten. Du får följa med på en utvecklingsresa med målet att genom en ökad självkännedom utveckla ett starkt, tryggt och hållbart ledarskap. </p><p>Den här boken är helt enkelt till för dig som har antagit den utmanande uppgiften att leda andra inom förskolan inte minst för dig som är ledare utan att vara chef. </p><p>Författarna Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen har lång erfarenhet av förskoleutveckling och ledarskap. Båda har arbetat som mellanledare och chefer. Nu har de skapat boken som de själva hade önskat sig i sin ledarskapsutveckling. </p><p></p><p><br/></p>
![Ämneslärarens Arbete - Didaktiska Perspektiv](https://media.ginza.se/Images/item_img_150/761332.jpg)
-
Title:
Ämneslärarens Arbete - Didaktiska Perspektiv
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utg...
<p>Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.</p> <p><em>Ämneslärarens arbete – didaktiska perspektiv</em> är en grundbok som i första hand riktar sig till blivande ämneslärare, men kan med fördel även läsas av verksamma lärare. Boken behandlar den utbildningsvetenskapliga kärnans alla delar. Exempel på olika undervisningsämnen på högstadiet och gymnasiet används för att behandla bildning, kunskap, lärande, undervisning och bedömning i ett komparativt ämnesdidaktiskt perspektiv.</p> <p><em>Ämneslärarens arbete</em> innehåller översikter över didaktik, läroplansteori, betygssystem och sekundärskolans historiska utveckling samt belyser frågor om:<br/>• skolans bildningsuppdrag<br/>• ledarskap, bedömning och specialpedagogik som en del av lärares didaktiska arbete<br/>• olika undervisningstraditioner och språkliga praktiker<br/>• didaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete.</p> <p>Är du kursansvarig på högskola eller universitet? Beställ ett utvärderingsexemplar av <a href="https://www.nok.se/link/77886672288540f3916239ab4648ec6a.aspx" target="_top"><em>Ämneslärarens arbete</em></a>.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>"I 14 välskrivna kapitel redogör författarna för ett stort antal delar av det läraren behöver kunna i sin vardag. [...] Språkligt och innehållsligt torde texterna inte utgöra några svårigheter för målgruppen, som kan tillägna sig mycket matnyttigt här. Min uppfattning är att boken uppfyller sitt syfte."<br/><strong>Linus Björk, BTJ-häftet nr 1, 2022<br/><br/></strong></p>
Utvalt - Svenska
Ledarskapets Didaktik - Att Leda Medarbetare I Förskolan
Ledarskap är inget självändamål, det är till för att bidra till en verksamhet av hög kvalitet. Därför behöver den som leder alltid fråga sig h...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt