Svenska
Mest sålda
-
Title:
Den Kompletta Guiden Till Högskoleprovet
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Så gör du för att lyckas på högskoleprovet. Följ vårt pedagogiska upplägg som hjälpt tiotusentals studenter in på drömutbildningen. Ny, uppdaterad utgåva.Alla kan förbättra sina chanser att lyckas på högskoleprovet med rätt förberedelser. I den här boken har vi handplockat just de kunskaper somkräv...
Den Kompletta Guiden Till Högskoleprovet Bok
<p><b>Så gör du för att lyckas på högskoleprovet.</b> Följ vårt pedagogiska upplägg som hjälpt tiotusentals studenter in på drömutbildningen. Ny, uppdaterad utgåva.</p><p>Alla kan förbättra sina chanser att lyckas på högskoleprovet med rätt förberedelser. I den här boken har vi handplockat just de kunskaper somkrävs för att nå ett toppresultat. </p><p>Den kompletta guiden till Högskoleprovet vänder sig till alla som ska skriva högskoleprovet, oavsett om man skrivit det tidigare eller om detär första gången, och oavsett ambitionsnivå. </p><p>Du lär dig inte bara den teori som testas på högskoleprovet, utan får hjälp med att strukturera dina förberedelser. Boken innehåller ävenmånga övningsuppgifter och förslag på lösningstekniker.</p><p>Målet är att förmedla kunskaper som inte bara möjliggör framgång på högskoleprovet, utan som kommer att vara till nytta för framtida studier påuniversitet och högskola. </p><p><i>Högskoleprovet : Den kompletta guiden</i> är ett perfekt stöd på vägen till ett bra resultat, med möjlighet att komma in på drömutbildningen! Lukas Holmegaard har själv skrivit 2,0 (högsta resultat) och har anlitats som expert på högskoleprovet av bl.a. Sveriges Radio, Aftonbladet, GP,Expressen och Metro. </p><p><i>"Ger en god överblick och övning inför provets alla delar."</i> / Svenska Dagbladet </p><p><i>"Lättillgänglig och väl uppbyggd. En genomarbetad, beprövad och relevant handbok."</i> / BTJ-häftet, Jonas Herrlin</p>
-
Title:
Tidiga Insatser Och Barns Utbildningsvägar - Inkludering Och Specialpedagog
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den här boken handlar om tidiga insatser till barn och elever i behov av extra stöd. Författaren beskriver flera alternativa utbildningsvägar från förskolan till skolan. Hon presenterar också en specialpedagogisk begreppsapparat som yrkesverksamma och andra berörda kan ha nytta av i sina samtal om ...
Tidiga Insatser Och Barns Utbildningsvägar - Inkludering Och Specialpedagog Bok
<p>Den här boken handlar om tidiga insatser till barn och elever i behov av extra stöd. Författaren beskriver flera alternativa utbildningsvägar från förskolan till skolan. Hon presenterar också en specialpedagogisk begreppsapparat som yrkesverksamma och andra berörda kan ha nytta av i sina samtal om tidiga insatser, tidiga utbildningsvägar och inkludering.</p><br/><p>Genom att göra specialpedagogisk forskning tillgänglig för alla verksamma inom de tidiga skolåren samt ge kunskap till och ett metaspråk åt alla som värnar inkludering, bygger boken välbehövliga broar mellan forskning och verksamhet inom området.</p><br/><p>Boken bygger på författarens uppskattade avhandling. Den riktar sig till yrkesverksamma i tidiga skolår, inklusive förskola och fritidshem samt till lärarstudenter.</p>
-
Title:
5 Undervisningspraktiker I Matematik - För Att Planera Och Leda Rika Matematiska Diskussioner
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
I boken 5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner är problemlösning centralt. FörfattarnaMargaret S. Smith och Mary Kay Stein tar utgångspunkt i ny evidensbaserad forskning om hur lärare kan planera och genomföra rika klassrumsdiskussioner för att...
5 Undervisningspraktiker I Matematik - För Att Planera Och Leda Rika Matematiska Diskussioner Bok
<p>I boken <em>5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner </em>är problemlösning centralt. FörfattarnaMargaret S. Smith och Mary Kay Stein tar utgångspunkt i ny evidensbaserad forskning om hur lärare kan planera och genomföra rika klassrumsdiskussioner för att uppnå både högt ställda lärandemål och utgå från elevernas egna arbeten. Genom konkreta exempel ges råd om hur lärare kan leda och styra diskussionerna så att viktiga idéer förs upp till ytan, missuppfattningar exponeras och förståelse utvecklas.</p><br/><p>Boken ger dig som matematiklärare fem konkreta undervisningspraktiker utifrån elevernas olika sätt att tänka:</p><br/><br/><strong>Förutse</strong> vilka strategier elever kommer att använda för att lösa ett matematiskt problem.<br/><strong>Överblicka</strong> och notera hur elever resonerar och arbetar under lektionen.<br/><strong>Välja ut</strong> de arbeten som lämpar sig att presentera och diskutera i klassen.<br/><strong>Ordna</strong> presentationerna för att maximera potentialen att fördjupa elevernas förståelse.<br/><strong>Koppla ihop</strong> olika strategier och idéer för att hjälpa eleverna att förstå de matematiska sambanden.<br/><br/><p><em>5 undervisningspraktiker i matematik</em>vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i hela grundskolan såväl som gymnasieskolan. Förordet till boken är skrivet av professor Andreas Ryve och doktorand Maria Larsson, båda verksamma vid Mälardalens högskola.</p><br/><p>Översättning: Margareta Brogren.</p><p>Jag tycker verkligen om bokens upplägg eftersom det inbjuder till att prova arbetssättet i mitt klassrum.</p> <em>CICKI NYBERG, MATEMATIKLÄRARE I ÅRSKURS 1-6 I ERSDUNGENS SKOLA I UMEÅ</em>
-
Title:
Studiestrategier I Högstadiet - För Undervisning Och Lärande
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
För att ge eleverna likvärdiga möjligheter till goda studieresultat, välmående och en bra start i gymnasiet behöver vi rusta dem med en rik verktygslåda fylld av studiestrategier. För eleverna handlar det om möjligheten att ta kommandot över sitt ...
Studiestrategier I Högstadiet - För Undervisning Och Lärande Bok
<p>För att ge eleverna likvärdiga möjligheter till goda studieresultat, välmående och en bra start i gymnasiet behöver vi rusta dem med en rik verktygslåda fylld av studiestrategier. För eleverna handlar det om möjligheten att ta kommandot över sitt eget lärande, kunna välja lämpliga strategier inför olika uppgifter och utmaningar, navigera och hitta vägar att utvecklas.</p> <p>I den här handboken, <em>Studiestrategier i högstadiet</em>, presenteras studiestrategier som är lätta att komma i gång med, tillsammans med tydliga övningar som kan användas inom alla ämnen. Undervisningen syftar till att stegvis utveckla elevernas självreglering, vilket innebär att träna eleverna i att ta ansvar för sin egen lärprocess – genom att sätta upp mål, planera, organisera, genomföra och utvärdera sitt lärande. Att utveckla detta tar tid och arbetet behöver integreras i den ordinarie undervisningen, så att eleverna både får stöd genom exempel på hur strategierna kan användas och uppgifter att själva öva på.</p> <p>Ett aktivt arbete med studiestrategier bidrar till en inkluderande och tillgänglig lärmiljö, vilket minskar behovet av stödinsatser på individnivå. Det här är en bok till alla er högstadielärare, speciallärare, specialpedagoger, skolledare, studie- och yrkesvägledare som tillsammans vill bidra till att skapa en skola för alla. Som stöd för den gemensamma professionsutvecklingen finns diskussionsfrågor, förslag på arbetsmetoder och en workshop för implementering.</p> <h3>Sagt om boken:</h3> <p>”Det här är en inspirerande handbok. Du kan slå upp vilken sida som helst och känna en önskan att prova det som beskrivs. Alla elever, oavsett stödbehovsgrad, kan nå bättre studieresultat och självförståelse genom att vi vuxna i klassrummet och i hemmen tydliggör metakognitiva studiestrategier. Sådana verktyg är Dianas bok full av!”<br/><strong>Tina Trollefur, specialpedagog Magelungen Gymnasium, Göteborg</strong></p> <p>”Diana Storvik är unik. Med kvalificerad expertkunskap och träffsäkra studiestrategier bygger hon vidare på de kunskaper som redan finns i klassrummet. Hon förstår lärares och elevers behov bättre än någon annan och dessa hands-on-verktyg kan verkligen katalysera både undervisning och lärande.”<br/><strong>Magdalena Berger, specialpedagog och speciallärare, utbildare, handledare och författare</strong></p> <p>”Innehållet i Studiestrategier i högstadiet är välstrukturerat och tappar aldrig sitt fokus på högstadievardagen, som är avgörande för elevens (studie-)framtid. [...] Bokens styrka är dess tydlighet, och även om den innehåller teoretiska metaresonemang förloras aldrig det fokus på elevvardag, elevutveckling och elevhälsa som författaren själv framhåller som väsentligt.”<br/><strong>Michael Economou, BTJ, 2023</strong></p>
-
Title:
Att Undervisa Nyanlända - Metoder, Reflektioner Och Erfarenheter
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
"Den här boken kan komma att utgöra en referenspunkt för samtalet om nyanländas skolgång under lång tid framåt och är ett måste för alla berörda och intresserade." Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 23, 2016.Läs hela recensionen här. Som nyexaminerad lärare ställdes Anna Kaya inför utmaningen att undervi...
Att Undervisa Nyanlända - Metoder, Reflektioner Och Erfarenheter Bok
<p><em><strong>"Den här boken kan komma att utgöra en referenspunkt för samtalet om nyanländas skolgång under lång tid framåt och är ett måste för alla berörda och intresserade.<em><strong>"<br/></strong></em></strong></em>Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 23, 2016.Läs hela recensionen här.</p><br/><p>Som nyexaminerad lärare ställdes Anna Kaya inför utmaningen att undervisa nyanlända elever. I boken<em>Att undervisa nyanlända</em> får vi följa den utvecklingsresa hon då påbörjade och ta del av många års reflektioner, erfarenheter och lärande samt hur hon konkret anpassat undervisningen till de nyanlända elevernas behov.</p><br/><p>Att undervisa nyanlända elever är en utmaning. De nyanlända eleverna ska utveckla samma förmågor som alla andra elever i den svenska skolan med den skillnaden att de till stor del ska göra detta på ett, för dem, nytt språk. Det ställer höga krav på eleverna och ännu högre krav på den undervisande läraren. Speciellt med tanke på att man inte alltid har ett gemensamt språk att kommunicera på.</p><br/><p><em>Att undervisa nyanlända</em> tar sin utgångspunkt i flera av de frågeställningar som lärare för nyanlända elever ofta ställs inför:<br/><br/>- Hur kan jag anpassa undervisningen i en elevgrupp där det är stor spridning i språk- och kunskapsutveckling?<br/>- Hur kan jag planera och genomföra undervisningen så den utgår ifrån elevernas bakgrund och tidigare kunskaper?<br/>- Hur kan jag lära någon att läsa och skriva på ett nytt språk?<br/>- Hur kan jag undervisa så eleverna få utveckla sitt svenska språk och sina ämneskunskaper parallellt?</p><br/><p>I <em>Att undervisa nyanlända</em> beskriver Anna Kaya hur frågeställningarna tvingade henne att reflektera över om hennes undervisningsmetoder verkligen var effektiva och vad hon kunde göra för att utveckla undervisningen utifrån just de nyanlända elevernas behov. Utifrån de framgångsfaktorer som forskning visat vara gynnsamma för flerspråkiga elevers lärande beskriver Anna Kaya de teorier hon grundar sin undervisning på, vilka lärare och forskare hon har inspirerats av och hur hon gjort rent konkret för att omsätta det hon läst och tagit del av i praktiken.</p><br/><p><em>Att undervisa nyanlända</em>vänder sig till alla grundskollärare som undervisar nyanlända, oavsett ämne och åldersgrupp.</p><p>Anna Kaya berättar om sitt eget lärande när det gäller undervisning av nyanlända elever. Med en teoretisk förankring ger hon rikligt med konkreta exempel från sina egna klassrum. Boken fungerar lika utmärkt att läsa och resonera kring i arbetslaget, på skolan eller i kommunen som att läsa på egen hand för att utveckla undervisningen.</p> <em>Josefin Nilsson, lärare samt språk-, läs- och skrivutvecklare i Örebro kommun och medarbetare på Nationellt centrum för svenska som andraspråk</em>
-
Title:
Nyanlända Och Lärande - Mottagande Och Inkludering
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. Nyanlända och lärande är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka s...
Nyanlända Och Lärande - Mottagande Och Inkludering Bok
<p>Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. <em>Nyanlända och lärande </em>är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka sociokulturellt stödjande strukturer, organisatoriska modeller och pedagogiska praktiker som ger dessa elever bäst möjligheter till:</p><br/><p>- Fortsatt kunskapsutveckling.<br/>- En god språkutveckling.<br/>- Skolframgång genom användning av både modersmål och svenska som andraspråk.<br/>- Identitetsutveckling.<br/>- Inkludering i skolans och samhällets sociala relationer.</p><br/><p>Ämnets samhällsrelevans diskuteras i relation till migration, det mångkulturella samhällets framväxt och skolutveckling.</p><br/><p>Håll dig uppdaterad på vår Facebooksida.</p><p>Genom att belysa frågeställningen ur ett antal olika vinklar, inte minst ur de berörda barnens och föräldrarnas, ger författarna en kunskapsbas som väl behövs (...) Samtliga bidrag är såväl teoretiskt intressanta som handfast användbara och förhoppningsvis kommer de att få en stor läsekrets. (...) Inom lärar- och vägledarutbildning är dock boken troligen ett kommande obligatorium.</p> <em>Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 21, 2015</em>
-
Title:
Minecraft Som Pedagogiskt Verktyg
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Datorspelande är en stor del av många elevers vardag. Om de inte spelar spel, så har de spel i tanken. Därför finns det en väldig kraft i att använda sig av spel i pedagogiken. Eleverna känner sig bekräftade i sitt intresse och det blir enklare för eleverna att ta till sig kunskap och skolan blir g...
Minecraft Som Pedagogiskt Verktyg Bok
<p><span>Datorspelande är en stor del av många elevers vardag. Om de inte spelar spel, så har de spel i tanken. Därför finns det en väldig kraft i att använda sig av spel i pedagogiken. Eleverna känner sig bekräftade i sitt intresse och det blir enklare för eleverna att ta till sig kunskap och skolan blir givande, rolig och kreativ.</span></p> <h3>Användbart IT-verktyg</h3> <p>Minecraft kan fungera som ett verktyg för eleverna att skapa och berätta om vad de kan och har lärt sig. Det blir ett sätt att förvalta och förmedla den kunskap de tagit till sig och ett slags levande kollage där de kan uttrycka sig och bygga skapelser som aldrig tidigare varit möjligt. Genom att samarbeta med varandra ges eleverna möjlighet att reflektera över sina byggen genom att förklara och samtala. Med en stark pedagogisk tanke utifrån mål och styrdokument, IT-verktyg och demokratiska ramar skapas ett effektivt, kreativt och öppet förhållningssätt.</p> <h3>Forskningsbaserad undervisning</h3> <p>Forskning visar på att spel kan ha positiva effekter på individer och kunskapsintagande om de används på rätt sätt. Boken tar upp vad forskning visar och vad som gör Minecraft till ett bra pedagogiskt verktyg. Här finns också idéer till hur du som lärare kan undervisa nyanlända, elever med sociala fobier och elever med olika neuropsykiatriska funktionshinder.</p> <h3>Konkret guide</h3> <p>Boken tar upp alla delar av Minecraft som du som lärare behöver känna till, och beskriver på ett begripligt sätt hur du går tillväga för att starta ett arbete i klassen och vad du behöver tänka på. Författaren tipsar om olika sätt att arbeta på lektionerna eller med längre projekt och hur man får eleverna att fokusera på vad som är viktigt att tänka på när de ska använda ett spel.</p>
Utvalt - Svenska
Att Rekonstruera Skolor Med Stöd I Forskning - Om Vägar Till Likvärdig Utbildning
Att rekonstruera skolor med stöd i forskning – om vägar till likvärdig utbildning behandlar en utmaning som berör alla skolor i samtliga skolformer, nämligen rätte...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt