Svenska
Mest sålda
-
Title:
Medier, Samhälle, Kommunikation
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Medier, samhälle och kommunikation för kursen med samma namn. Boken ger grunderna inom området samt en mängd tillfällen för praktiska övningar. Utmärkande drag Tidsperspektiv visar förändringsprocesser Diskuterar och problematiserar mediernas roll i samhället Aktiverande uppgifter Vi lever idag i e...
Medier, Samhälle, Kommunikation Bok
<p>Medier, samhälle och kommunikation för kursen med samma namn. Boken ger grunderna inom området samt en mängd tillfällen för praktiska övningar.</p> <p>Utmärkande drag</p> <ul> <li>Tidsperspektiv visar förändringsprocesser</li> <li>Diskuterar och problematiserar mediernas roll i samhället</li> <li>Aktiverande uppgifter</li> </ul> <p>Vi lever idag i ett mediesamhälle. Tidningar, tidskrifter, radio, tv, film och internet ger oss information, kunskap och underhållning. Den bild vi har av samhället, har vi i stor utsträckning fått genom medierna. Därför är det viktigt att studera hur massmedierna fungerar i vårt samhälle.</p> <p>Medier, samhälle och kommunikation presenterar mediesamhället ur såväl historiska, nutida och framtida perspektiv. Boken analyserar bland annat svensk och internationell mediestruktur och vilka förändringar som finns inom medie- och kommunikationsområdet. Ett annat område som poängteras är mediernas roll i samhället och vilken betydelse de har för både demokratins utveckling och samtidskulturen.</p> <p>Medier, samhälle och kommunikation innehåller en mängd olika sorters uppgifter som aktiverar eleverna och underlättar inlärningen.</p> <p>Författaren Lars Petersson är skolledare vid Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson är journalist vid Sveriges Radio.</p> <p>"Teoretiska perspektiv vävs samman med konkreta exempel. Kapitlen är rikt illustrerade och innehåller även frågor att fundera över och diskutera. Ambitionen att hjälpa läsaren att bli en kritisk medieanvändare är lovvärd och stämmer väl med bokens pedagogiska inriktning."<br/>Marie Leijon, Bibliotekstjänst 12123010</p>
-
Title:
Kommunikation
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Vilken roll spelar kommunikation i vår vardag? Hur blir man en god kommunikatör? Vad avslöjar vårt kroppsspråk? Dessa är några av de frågeställningar som tas upp i Kommunikation. Texten ger grunderna i ämnet och fungerar som utgångspunkt för praktisk träning i kommunikation. Utmärkande drag Exempel...
Kommunikation Bok
<p>Vilken roll spelar kommunikation i vår vardag? Hur blir man en god kommunikatör? Vad avslöjar vårt kroppsspråk? Dessa är några av de frågeställningar som tas upp i Kommunikation. Texten ger grunderna i ämnet och fungerar som utgångspunkt för praktisk träning i kommunikation.</p> <p>Utmärkande drag</p> <ul> <li>Exempel från verkligheten</li> <li>Aktuell forskning</li> <li>Fallbeskrivningar</li> <li>Praktiska övningar</li> </ul> <p>Överallt där människor möts uppstår kommunikation - öppna och dolda budskap, medvetet eller omedvetet. Ständigt sänder vi och tar emot signaler i form av ord, tonfall, blickar, gester, ljud och bilder. Varje tillfälle till kommunikation ger också en chans till personlig utveckling.</p> <p>Praktiska råd<br/>Kommunikation tar upp konsten att kunna lyssna, samtala och instruera. Både ord och kroppsspråk har betydelse. Läsaren får praktiska råd om hur man kan presentera och förmedla ett budskap oavsett om det rör sig om en anställningsintervju, ett möte eller en redovisning. Boken beskriver hur man kan hantera vardagskonflikter och vad man bör tänka på vid kommunikation i grupp. Andra områden som tas upp är kommunikation över åldrar och kön samt över kulturella och sociala gränser. Kommunikation poängterar också vikten av att vara informationskritisk.</p> <p>Fakta, forskning, verklighet<br/>Faktatexterna varvas med aktuella forskningsresultat och exempel från verkligheten.</p> <p>Tillämpningsövningar<br/>Förmågan att kommunicera utvecklas bäst genom tillämpningsövningar och därför varvas faktatext med praktikfall, rollspel, uppdrag och övningar med pedagogiska hjälpmedel. En del av uppgifterna finns insprängda i texten men majoriteten finns i slutet på kapitlen.</p> <p>Om författarna<br/>Matts Dahlkwist är gymnasielärare, lärarutbildare och lärarfortbildare i psykologi, pedagogik och samhällsorienterade ämnen.</p>
-
Title:
Journalistik, Reklam Och Information
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för Journalistik, reklam och information. Utmärkande drag Exempel från verkligheten Kritiskt förhållningssätt Betonar samspelet mellan text och ...
<p>Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för Journalistik, reklam och information.</p> <p>Utmärkande drag<br/>Exempel från verkligheten<br/>Kritiskt förhållningssätt<br/>Betonar samspelet mellan text och bild</p> <p>Journalistik, reklam och information fungerar som en brygga mellan teori och praktik. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om kommunikation. Därefter behandlas vad som är typiskt för journalistiska texter, informationstexter och reklamtexter. Ett kapitel om lag och rätt avslutar boken.</p> <p>Exempel från verkligheten<br/>Genomgående betonas helhetsperspektivet det vill säga samspelet mellan text och bild. Vidare löper ett kritiskt förhållningssätt till medier som en röd tråd genom boken. Boken är rik på exempel från verkligheten som visar på texter och kampanjer från både privat och offentlig sektor.</p> <p>Praktiska uppgifter<br/>Ett stort antal praktiska uppgifter ger möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och kritiskt tänkande.</p> <p>Om författarna<br/>Författargruppen består av Bo Bergström, art director, Suzanne Rosendahl, skribent och lärare i kommunikation vid Stockholms universitet och IHM, Lars Petersson, skolledare på Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson, journalist vid Sveriges Radio.</p> <p>Den här är en gedigen bok som lämpar sig väl för undervisning ... Den är anpassad till kursen Journalistik, reklam och information 1 och 2 enligt GY11. Bokens innehåll kopplas till konkreta exempel och till diskussions- och arbetsuppgifter. /Marie Leijon, Bibliotekstjänst 13101005</p>
-
Title:
Medieproduktion
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Medieproduktion ger både teoretisk och praktisk kunskap om den arbetsgång, den teknik och de processer som förekommer när olika medier produceras. Eleverna får också lära sig att analysera olika medier och varför form och funktion är viktiga faktorer i en medieproduktion. Utmärkande drag Intervjuer...
Medieproduktion Bok
<p>Medieproduktion ger både teoretisk och praktisk kunskap om den arbetsgång, den teknik och de processer som förekommer när olika medier produceras. Eleverna får också lära sig att analysera olika medier och varför form och funktion är viktiga faktorer i en medieproduktion. </p> <p><strong>Utmärkande drag</strong> </p> <ul> <li>Intervjuer av yrkesverksamma </li> <li>Ger verktygen för egen medieproduktion </li> <li>Övar medieanalyseringar </li> <li>Praktiska uppgifter</li> </ul> <p><strong>Analyser ger vidgade perspektiv</strong><br/>Medieproduktion beskriver vilka olika medieföretag det finns och hur medierna använder text, bild, ljud och form för att påverka vår upplevelse. Genom att eleverna utifrån detta lär sig att analysera medier får de nya perspektiv när de läser en tidning, lyssnar på radio, ser en film eller betraktar en bild. </p> <p><strong>Från idé till färdig medieprodukt</strong><br/>Medieproduktion berättar om hur medieproduktioner, som radio- och tv-program, tidskrifter och reklamfilmer, skapas. Eleverna får ta del av produktionsprocessens olika steg, till exempel tidningsartikelns och reklamfilmens väg från idé till mötet med målgruppen.</p> <p><strong>Intervjuer</strong><br/>För att belysa vilka yrken det finns och vad som krävs av de som arbetar inom branschen finns en rad intervjuer med yrkesverksamma mediearbetare.</p>
-
Title:
Information Och Kommunikation 1 Fakta Och Övningar
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Media & Kommunikation
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 14 vardagar
-
Description:
Information och kommunikation 1 är främst avsedd för kursen med samma namn inom gymnasieskolan. Den kan med fördel även användas i företagsutbildning och av alla som på egen hand vill få grundläggande kunskaper i kommunikation, informationsteknik och administrativa uppgifter. Läromedlet ger en god ...
<p>Information och kommunikation 1 är främst avsedd för kursen med samma namn inom gymnasieskolan. Den kan med fördel även användas i företagsutbildning och av alla som på egen hand vill få grundläggande kunskaper i kommunikation, informationsteknik och administrativa uppgifter. Läromedlet ger en god grundutbildning i skriftlig och muntlig kommunikation.</p> <p>Utmärkande drag<br/>- Tydlig struktur<br/>- Praktisk tillämpning<br/>- Avslutas med självständiga övningar<br/>- Spiralbunden<br/><br/>Information och kommunikation 1 behandlar kommunikation både verbalt och icke-verbalt samt förmågan att använda olika slags teknik för att genomföra informations- och kommunikationsuppgifter. Boken behandlar också internet som kanal, med bland annat sociala medier, e-post och informationssökning. Boken ger exempel på vanligt förekommande plattformar såsom Facebook, Google, Twitter och Flickr samt hur man startar en egen blogg.<br/><br/>Boken utgår från en inlärningssituation där du aktivt arbetar utifrån bokens trestegspedagogik.<br/>Steg 1: Värt att veta. Här får du grundläggande kunskap om programfunktioner etc.<br/>Steg 2: Praktiska instruktioner. I de detaljerade anvisningarna får du info om tillämpning<br/>Steg 3: Övningar. Till de senast genomgångna funktionerna finns kontinuerligt övningar<br/><br/>Till boken finns en lärarhandledning med pedagogiska tips, facit till övningarna, förslag till kursuppläggning, provuppgifter med mera. I denna har författarna även kompletterat fakta- och övningsboken med ett avsnitt om psykosocial arbetsmiljö.<br/><br/>Om författarna<br/>Marianne Petersson har under många år arbetat som datalärare på gymnasiet och komvux. Hon har också lång erfarenhet av företagsutbildning inom datorområdet. Dessutom har hon tjugo års erfarenhet av att författa läromedel med datoranknytning.<br/><br/>Caroline Klingenstierna är lärare och journalist samt arbetar med projektadministration inom utbildningsområdet.<br/><br/>Jonas Klingenstierna arbetar som utvecklingschef och projektledare med huvudsaklig inriktning på telekommunikation. Han har tidigare även arbetat med vuxenutbildning.<br/><br/>Mats Wahlberg är universitetsadjunkt och arbetar bland annat med visuell kommunikation. Han har tidigare arbetat med vuxenutbildning och varit egen företagare inom konsultbranschen.<br/><br/></p>
Utvalt - Svenska
Information och kommunikation 1 är främst avsedd för kursen med samma namn inom gymnasieskolan. Den kan med fördel även användas i företagsutbildning och av alla som på egen hand vill få grundläggand...
- Populärt
- Mest sålda
- Mest bokade
- Senast släppta
- Kommande
- Pris
- A-Ö
- Välj
- 0 - 9
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö
- Övrigt