Toppsäljare

-
Title:
Stationsarbete För Undervisning Och Kartläggning I Förskoleklass
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen kan vara en utmaning för både dig och dina elever. Med stationsarbete lär du känna några få elever i taget och eleverna får samtidigt en varierad undervisning. När kartläggningarna sedan ska genomföras är stationsarbetet ett välkänt arbetssätt och ...
Stationsarbete För Undervisning Och Kartläggning I Förskoleklass Bok
<p>Den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen kan vara en utmaning för både dig och dina elever. Med stationsarbete lär du känna några få elever i taget och eleverna får samtidigt en varierad undervisning. När kartläggningarna sedan ska genomföras är stationsarbetet ett välkänt arbetssätt och du hinner med att dokumentera resultaten för varje elev. Det skapar en arbetsro och arbetet blir mer lustfyllt för alla. Arbetssättet gynnar också elever som kan ha svårt att visa sina kunskaper i en traditionell och mer stressig kartläggningssituation. När kartläggningen är genomförd används resultaten för att planera den fortsatta undervisningen, både på grupp- och individnivå. </p><p>Med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt berättar Nathalie Lindgren om hur stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning bildar en helhet och som främjar elevernas kunskapsutveckling. Du får också följa hela arbetsgången kring Läsa, skriva, räkna - garantin för tidiga stödinsatser: kartläggning särskild bedömning undervisning och stödinsatser uppföljning och överlämning. </p><p>Nathalie Lindgren är förskollärare och har lång erfarenhet av att arbeta i förskoleklass. Hon föreläser och deltog även i Skolverkets referensgrupp för Hitta språket innan materialet infördes nationellt.</p>

-
Title:
Pedagogiskt Ledarskap
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Fåtal i lager Leveranstid: från 1 vardag
-
Description:
Pedagogiskt ledarskap sätter fokus på individen, gruppen och ledaren. I boken beskriver författarna synen på kunskap och teorier om lärande samt hur olika pedagogiska synsätt påverkat och påverkar den pedagogiska ledarens arbetssätt. Ett kapitel beskriver hur värderingar påverkar våra ställningstag...
Pedagogiskt Ledarskap Bok
Pedagogiskt ledarskap sätter fokus på individen, gruppen och ledaren. I boken beskriver författarna synen på kunskap och teorier om lärande samt hur olika pedagogiska synsätt påverkat och påverkar den pedagogiska ledarens arbetssätt. Ett kapitel beskriver hur värderingar påverkar våra ställningstaganden i livet, våra attityder till andra och händelser i tillvaron. Innehållet i boken lyfter även fram genus- och jämställdhetsperspektivet och hur detta bör genomsyra den pedagogiska ledarens arbete. Hur förändringar inom arbetslivet påverkar den enskilde individen och arbetsgruppen belyses också. Ur innehållet: Organisationsteorier, Ledarskap, Feedback- och utvärderingsmodeller, Kommunikationsteorier, Konflikthantering och svåra samtal, Lösningsfokuserat förhållningssätt, Källor och källkritik.

-
Title:
Nyckeln Till Skolgårdens Lärande
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Nyckeln till skolgårdens lärande är ett utbildningsmaterial till yrkesverksamma i skola och fritidshem som vill lyckas och utvecklas i sin professionella yrkesroll och sitt kollegiala lärande. Varvat med berättelser ur verkligheten ger Gustav Sundh konkreta exempel och systematiska metoder som hand...
Nyckeln Till Skolgårdens Lärande Bok
<p>Nyckeln till skolgårdens lärande är ett utbildningsmaterial till yrkesverksamma i skola och fritidshem som vill lyckas och utvecklas i sin professionella yrkesroll och sitt kollegiala lärande. Varvat med berättelser ur verkligheten ger Gustav Sundh konkreta exempel och systematiska metoder som handleder er på resan till arbetsglädje och en kollegial samsyn kring elevernas lärande och utveckling.</p>

-
Title:
Skolutveckling I Praktiken - Konkreta Exempel
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 7 vardagar
-
Description:
Visättraskolan har gjort en utvecklingsresa som har uppmärksammats och prisats, en resa där verksamheten gått från att vara en skola i kris till att bli en verksamhet som genomsyras av ledorden kunskap, trygghet och trivsel. I boken presenterar författarna de framgångsfaktorer som varit avgörande i...
Skolutveckling I Praktiken - Konkreta Exempel Bok
Visättraskolan har gjort en utvecklingsresa som har uppmärksammats och prisats, en resa där verksamheten gått från att vara en skola i kris till att bli en verksamhet som genomsyras av ledorden kunskap, trygghet och trivsel. I boken presenterar författarna de framgångsfaktorer som varit avgörande i utvecklingsarbetet.<br/><br/>Läs mer<br/>Författarna delar med sig av konkreta exempel som syftar till att ge stöd i det systematiska kvalitetsarbetet utifrån de framgångsfaktorer de definierat. De praktiska exemplen förankras i aktuell forskning, och varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor och workshops. Boken kan med fördel användas som utgångspunkt för det kollegiala lärandet.<br/>Boken vänder sig till dig som är intresserad av konkreta exempel på skolutveckling där man genom ett systematiskt arbete lyckats göra en positiv vändning.<br/><br/>Om författarna<br/>Semira Vikström är Visättraskolans tidigare rektor, numera skolchef i Huddinge kommun. Erik Hall är tillförordnad rektor på skolan och Dounya Hayyoun är biträdande rektor. Ingrid Hylander är legitimerad psykolog och docent i pedagogik.

-
Title:
Nyanlända Och Lärande - Mottagande Och Inkludering
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Fåtal i lager Leveranstid: från 1 vardag
-
Description:
Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. Nyanlända och lärande är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka s...
Nyanlända Och Lärande - Mottagande Och Inkludering Bok
<p>Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. Nyanlända och lärande är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka sociokulturellt stödjande strukturer, organisatoriska modeller och pedagogiska praktiker som ger dessa elever bäst möjligheter till:</p><br/><p> Fortsatt kunskapsutveckling.<br/>En god språkutveckling.<br/>Skolframgång genom användning av både modersmål och svenska som andraspråk.<br/>Identitetsutveckling.<br/>Inkludering i skolans och samhällets sociala relationer.</p><br/><p>Ämnets samhällsrelevans diskuteras i relation till migration, det mångkulturella samhällets framväxt och skolutveckling.</p><br/><p>Håll dig uppdaterad på vår Facebooksida.</p><p>Genom att belysa frågeställningen ur ett antal olika vinklar, inte minst ur de berörda barnens och föräldrarnas, ger författarna en kunskapsbas som väl behövs (...) Samtliga bidrag är såväl teoretiskt intressanta som handfast användbara och förhoppningsvis kommer de att få en stor läsekrets. (...) Inom lärar- och vägledarutbildning är dock boken troligen ett kommande obligatorium.</p> Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 21, 2015

-
Title:
Att Undervisa Nyanlända - Metoder, Reflektioner Och Erfarenheter
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Fåtal i lager Leveranstid: från 1 vardag
-
Description:
"Den här boken kan komma att utgöra en referenspunkt för samtalet om nyanländas skolgång under lång tid framåt och är ett måste för alla berörda och intresserade."Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 23, 2016.Läs hela recensionen här.Som nyexaminerad lärare ställdes Anna Kaya inför utmaningen att undervisa...
Att Undervisa Nyanlända - Metoder, Reflektioner Och Erfarenheter Bok
<p>"Den här boken kan komma att utgöra en referenspunkt för samtalet om nyanländas skolgång under lång tid framåt och är ett måste för alla berörda och intresserade."<br/>Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 23, 2016.Läs hela recensionen här.</p><br/><p>Som nyexaminerad lärare ställdes Anna Kaya inför utmaningen att undervisa nyanlända elever. I bokenAtt undervisa nyanlända får vi följa den utvecklingsresa hon då påbörjade och ta del av många års reflektioner, erfarenheter och lärande samt hur hon konkret anpassat undervisningen till de nyanlända elevernas behov.</p><br/><p>Att undervisa nyanlända elever är en utmaning. De nyanlända eleverna ska utveckla samma förmågor som alla andra elever i den svenska skolan med den skillnaden att de till stor del ska göra detta på ett, för dem, nytt språk. Det ställer höga krav på eleverna och ännu högre krav på den undervisande läraren. Speciellt med tanke på att man inte alltid har ett gemensamt språk att kommunicera på.</p><br/><p>Att undervisa nyanlända tar sin utgångspunkt i flera av de frågeställningar som lärare för nyanlända elever ofta ställs inför:<br/><br/>Hur kan jag anpassa undervisningen i en elevgrupp där det är stor spridning i språk- och kunskapsutveckling?<br/>Hur kan jag planera och genomföra undervisningen så den utgår ifrån elevernas bakgrund och tidigare kunskaper?<br/>Hur kan jag lära någon att läsa och skriva på ett nytt språk?<br/>Hur kan jag undervisa så eleverna få utveckla sitt svenska språk och sina ämneskunskaper parallellt?</p><br/><p>I Att undervisa nyanlända beskriver Anna Kaya hur frågeställningarna tvingade henne att reflektera över om hennes undervisningsmetoder verkligen var effektiva och vad hon kunde göra för att utveckla undervisningen utifrån just de nyanlända elevernas behov. Utifrån de framgångsfaktorer som forskning visat vara gynnsamma för flerspråkiga elevers lärande beskriver Anna Kaya de teorier hon grundar sin undervisning på, vilka lärare och forskare hon har inspirerats av och hur hon gjort rent konkret för att omsätta det hon läst och tagit del av i praktiken.</p><br/><p>Att undervisa nyanländavänder sig till alla grundskollärare som undervisar nyanlända, oavsett ämne och åldersgrupp.</p><p>Anna Kaya berättar om sitt eget lärande när det gäller undervisning av nyanlända elever. Med en teoretisk förankring ger hon rikligt med konkreta exempel från sina egna klassrum. Boken fungerar lika utmärkt att läsa och resonera kring i arbetslaget, på skolan eller i kommunen som att läsa på egen hand för att utveckla undervisningen.</p> Josefin Nilsson, lärare samt språk-, läs- och skrivutvecklare i Örebro kommun och medarbetare på Nationellt centrum för svenska som andraspråk

-
Title:
Autism Och Adhd I Skolan - Handbok I Tydliggörande Pedagogik
-
Reviews:
-
Release Date:
-
Genre:
- Pedagogik
-
Format:
Bok
-
Availability:
Beställningsvara Leveranstid: från 3 vardagar
-
Description:
Autism och ADHD i skolan och tydliggörande pedagogik I boken Autism och adhd i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och...
Autism Och Adhd I Skolan - Handbok I Tydliggörande Pedagogik Bok
<p> Autism och ADHD i skolan och tydliggörande pedagogik </p> <br/> <p>I boken Autism och adhd i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen. Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen.Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig skola!</p> <br/> <p> Autsism och adhd i skolan är en praktisk handbok är skriven för alla inom skolans värld, främst från förskoleklass till årskurs 9: lärare, speciallärare, personal inom elevhälsan, pedagoger på fritidshem och elevassistenter. Den kan med fördel även inspirera personal i gymnasieskolan och läsas av föräldrar.</p> <br/> <p> Sagt om boken: </p> <br/> <p> Bokens styrka ärde många exempel som ges och den fungerar bra som praktisk handbok för pedagoger. De olika strategier sompresenteras passar de flesta elever i skolan och kan ses som verktyg för att skapa en inkluderande lärmiljö som ärförutsägbar, tydlig och ger möjlighet till såväl energi och motivation som återhämtning. Ett angeläget avsnitt tarupp motivationens väsentliga betydelse för lärande och inspiration. <br/> <br/>Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 2, 2018</p> <p>Hur kan vi pedagoger arbeta för att skoldagarna ska vara begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla elever? Boken Autism och ADHD i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik - ger nödvändiga nycklar för att öppna även de dörrar med flest lås. Den ger konkreta exempel, övningar och tekniker även för oss som möter dessa elever i gymnasiet. Den inspirerar oss att ännu mer jobba för en skola som är tillgänglig för alla. </p> Joakim Blom, samordnare, Annica Svartserud, Specialpedagog och Anna Lindberg, lärare i svenska och engelska, Rudbecks AST- enhet.